Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Hei Kataja
>Mitenkä sun syöpä todettiin?
Psa oli vähän koholla, 5.5
>otettiinko neulanäytteitä yms?
Otettiin. Sehän on ainoa keino, jolla eturauhassyöpä voidaan todeta. Seuraava kysymys onkin sitten mitä ko. Gleason- luvut tarkoittavat (minulla 3+4) arkipäivän elämän kannalta.
>mitenkä olet noin henkisesti kestänyt, kun olen ymmärtänyt että tilannetta seurataan ettei mitään aktiivista hoitoa ole aloitettu. Itselläni tahtoo mieli olla välillä maassa vaikka tässä on hoitoa annettu jos jonkinlaista.
Olen yrittänyt pitää pelon poissa ja ajoittain onnistunutkin siinä. Tähän on auttanut avoin ja ajoittain syvällinenkin keskustelu muiden ihmisten kanssa. Tässä iässä kun edellinen sukupolvi on jo haudassa alkaa tajuta, että joku päivä on viimeinen.
Nykyäänhän puhutaan paljon terveyden hoitamisesta, sairauden sijasta, sitäkin olen yrittänyt miettiä. Mitä se minun kohdallani tarkoittaa?
Uskon siihen, että eturauhassyöpä vie harvoin hautaan. Kuulunko minä siihen ryhmään, en tiedä. Vajaat 6 vuotta syövän (tai piilevän syövän, tai syövän esiasteen, tai solumuutoksen) löytymisen jälkeen mikään ei vielä viittaa kuolemaan. Näin on _tänään_ huomisesta en tiedä mitään.
Pelon sijaan on tullut kiitollisuus. Jotkut sanovatkin, että pelko on sairautta, tarvitaan muunlaisia ajatuksia.
Lämmöllä ajattelen sitä radiossa puhunutta naista, muutaman vuoden takaa, joka oli sairastunut rintasyöpään. Tiedon saatuaan haän masentui pitkäksi aikaa ja hoki mielessään "miksi juuri minä ...miksi juuri minä? Kunnes ajatus kääntyi:
"Miksi _en_ juuri minä"
Vaatimattomien tietojeni mukaan ihmisen elimistössä on kymmenien vaarallisten tautien "siemeniä" koko ajan. Elimistö vaan torjuu tai pitää ne kurissa.
Syövästä elää enemmän ihmisiä, kuin mitä siihen kuolee!
Kaikkea hyvää meille kaikille!
- Hei KatajahraManson
- Re: Hei Katajakataja