Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Eturauhassyöpä, leikkaus vai sädehoito?
No jotain tuollaista itsekin ajattelin leikkauksen tekevän. Kun 2 cm otetaan välistä pois, niin lyhenee se sen verran.Itse sädetys on aikaa vievä homma, mutta itselläni lisäoireet oli kohtuullisia. Nyt on kulunut vuosi ja pientä hankaluutta on pikku tiputtelu aina vessassa käynnin jälkeen. Se johtunee siitä, että sädetys on aiheuttanut "arpeutumista" ja kutistumista sekä ER_ään että virtsaputkeen,jolloin sen notkeus ei ole enää entinen. Ja putkeen jää jotain, joka valuu sieltä itsekseen pois. Pito kuitenkin on ok.
Pääsääntöisesti olen tyytyväinen sädetykseen. Yksi asia kuitenkin on tärkeä muistaa. Minulla on kummassakin lonkassa tekonivel, ja silloin ei voi ottaa magneettikuvia. Voi olla, että edes syövän leviämistä ei voida tutkia magneetilla minulta. Tietokonetomogragia kuvista oli jokunen sellaisia, jolla pystyivät määrittämään ER:n koon ja paikan. Röntgen taas kyllä onnistuu, muttei anna samaa infoa. Siis jos on valinta, menetkö ensin lonkan tekonivelleikkaukseen vai magneettikuvaukseen ja sädehoitonn, niin ehdottomasti ensin ERS kuntoon ja sen hoidot, koska silloin voi magneettia käyttää. Tekonivelet myöhemmin.
- Re: Eturauhassyöpä, leikkaus vai sädehoito?karix