Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Sädehoidon päättymisestä noin 2 viikkoa
Jatkan vielä hiukan, vaikka hoito onkin jo ohi:Aluksi kertaan näitä PSA arvojani.
vuosi- arvo -suhde
2002 -5,6 - 8
2002 -2,5 - 10
2003 -1,2
2003 -1,4
2006 -1,6
2009 -3.6 - 11
2010 -4,5 - 8
2010 -6,9 - 6
Otettiin koepalat-> syöpää on 50% näytteissä 6/12. Ja noin 25%:n pituudella.
Eturauhasen koko 35 g eli noin 2x normaalia isompi.
Tuseerauksessa ei huomautettavaa eikä ultrakaan juuri mitään selvää näyttänyt. Eli noin 8 vuoden seuranta ja nyt löydös.
No kun aikaisemmin ei ole otettu näytettä, niin ei tietysti voi sanoa, etteikö syöpä olisi ollut koko ajan siellä, eikö?
Kuitenkin jotenkin itse tunsin, että 1½ vuotta sitten tilanne muuttui ja siksi halusin useamman PSA:n. Urologi taas väitti, ettei sitä voi tuntea, että syöpä on siellä. Kannattaa kuitenkin seurata noita pissavaivojen muutoksia ja ottaa PSA kerran vuodessa. Noista minun arvoistahan voisi sanoa, että 2010 on samat arvot kuin 2002 eli olin ikäänkuin seurannassa tuon 8 vuotta.
Minusta hoito kannattaa myös tehdä silloin, kun eturauhanen on mahdollisimman pieni. Liikakasvanut ER tarvitsee esim laajemman sädetyksen ja varmaan leikkauksessakin voi rajojen etsintä vaikeutua.
Myös sivuvaikutukset ovat pienemmät, kun sädetys on pienemmälle alueelle.
Määrittely, että minulla on syöpä ER:n sisällä vielä, tehtiin PSA-tuloksen, Gleason-pisteiden, näytteiden ja TT-kuvan perusteella. Ja siksi ei tullut mitään lisälääkitystä.
Pari viikkoa on mennyt positiiviseen suuntaan. Olin etelässä viikon ja matka onnistui ongelmitta.
Kontrolli on 3-6 kuukauden päästä ja sitä ennen tulee kai PSA.
Katajalle kysymys: Eikö sinunkin kannattaisi sädetyttää vai onko lähin paikka hankalan matkan päässä?
- Sädehoito aloitettukarix
- Re: Sädehoito aloitettujukarhu
- Re: Sädehoito aloitettukataja
- Re: Sädehoito aloitettutoimasan
- Re: Sädehoito aloitettuhraManson
- Re: Sädehoito aloitettutoimasan
- Kolmas viikko karix
- Neljäs viikko karix
- Re: Neljäs viikko Jore
- Viides viikkokarix
- Re: Viides viikkotoimasan
- Kuudes viikkokarix