Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Tilastotietoja ERS:stä

Tervehdys!

Jos luette tarkemmin noita Docratesin sivuja, huomaatte, että niissä kuvatuissa ilmaantuvuustilastoissa on haluttu tuoda esiin nimenomaan työikäiset sairastuneet eli se, että ERS on työikäisten (alle 65 v) miesten yleisin syöpä.

Mitä erilaisiin ravinto-/elintapaoletuksiin tulee koskien riskiä sairastua, en itse niihin juurikaan usko. Tauti tulee kun on tullakseen eikä sille mitään voi. Kaikki lienee kiinni geenitekijöistä ja jossain vähäisessä määrin perintötekijöistä. Sairastuneissa on lihavia ja laihoja, urheilijoita ja löhoilijöitä, lihansyöjiä ja kasvissyöjiä, toimistotyöntekijöitä ja ruumiillisen työn tekijöitä eli kaikenkarvaista sakkia kertakaikkiaan. Kyseessähän on hormonaalinen syöpä.

Itse olen harrastanut säännöllisesti kestävyysliikuntaa (hiihtoa, juoksua, pyöräilyä yms.) koko ikäni 17 vuotiaasta saakka eli 40 vuotta, syönyt aina terveellisesti, en koskaan polttanut tupakkaa enkä juurikaan käyttänyt alkoholia. Painoni on aina ollut ihannelukemissa ja kolesteroliarvot esimerkilliset. Huolimatta siitä sairastuin aggressiiviseen eturauhassyöpään vasta 54 vuotiaana. Lohtua sain ainoastaan lääkärin toteamuksesta, että tauti olisi voinut olla vielä paljon pahempi, jos en olisi liikkunut.

Todettakoon, että täällä kuoli aivan äsken eräs ulkonäöltä tuttu yrittäjä eturauhassyöpään 52 vuotiaana ainoastaan vajaa vuosi diagnoosista eli näitä tauteja on käyttäytymistavoiltaan niin monenlaisia.

arska1956 | 15.2.2013 klo 16:56:22