Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Eturauhassyöpä ja sen hoito potilaan näkökulmasta

Moro taas. Jokos kesälomat on pidetty? Varmaan molemmat vaihtoehdot ovat tehokkaita. Itse aprikoin reilut neljä vuotta sitten kumman valitsen, leikkaus vaiko sädehoito. Lääkäri A esitti sädehoitoa, lääkäri B leikkausta. Siis sama tapaus, mutta erilaiset suositukset hoidosta. Itse valitsin sädehoidon ja tilanne on hallinnassa.

PSA on pysytellyt 0.4 - 1,2 ja viime kesänä käväisi 2,1. Uskon ettei mitään viisasten kiveä ole, kumpi on parempi. Ei sitä tiedä edes lääkärit, koska jokainen tapaus ja lähtökohta ovat erilaiset.

Sädehoidossa on omat sivuvaikutukset, samoin leikkauksessa. Tällä hetkellä ei ole mitään ongelmia, olo tuntuu terveeltä ja sekin homma pelittää aivan normaalisti. Tapasin hiljattain miehen, jolle oli laitettu Braky-jyväset v. 2004. Hänen PSA oli seilannut lähes nolla arvosta yli viiden, muttei tauti ollut uusiutunut, eikä sivuvaikutuksia ole.

Olen kallistunut siihen ajatukseen, että hoidon aloittamisaika ratkaisee melkoisen paljon, olipa se sitten leikkaus, sädehoito tai joku muu. Mitä aiemmin päästään niskan päälle, sen paremmat mahdollisuudet parantua ja elää normaalia elämää.
ER | 14.8.2012 klo 19:33:11