Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Taas odotan tuloksia

Hei MeriTuuli,

onpa ikävää että sait tällaisen jännittämisen aiheen. Toisaalta olen sitä mieltä, että parempi on että nyt tutkitaan kuin että odotellaan lisää ja arvaillaan, että muutokset häviävät ajan myötä itsestään. Olen siinä käsityksessä niin kuin Santerikin, että imusolmukkeiden täydellinen poistaminen taitaa olla mahdotonta, ja että täydellisenkin kainalon tyhjennyksen jälkeen jokunen imusolmuke saattaa jäädä vielä jäljelle.

Imusolmukkeiden "aktiivisuus" tarkoittanee sitä, että imusuonisto pyrkii toiminnallisesti korvaamaan poistetut imusolmukkeet. Olin havaitsevinani leikkauksen jälkeen, että sekä terveen kainalon että nivusten imusolmukealueet olivat hellinä, koska jostakinhan imunesteiden täytyi päästä liikkeelle. Myöhemmin aristus ja turvotus on hävinnyt, joten imusolmukkeiden tilanne ei ole enää askarruttanut.

Jos nyt kävisi niin, että ohutneulanäytteestäsi löytyisi syöpäsoluja, se ei varmastikaan johdu siitä etteivätkö sytostaatit olisi tehonneet, vaan kysymys on yksinomaan siitä että kaikkea syöpäkudosta ei vain leikkaustilanteesssa oltu löydetty. Kuitenkin olet saanut jo alettu hoitoja ja todennäköisesti syövän eteneminen on jo pysähtynyt, joten ajattele näin, ja luota siihen!

Minut leikannut kirurgi sanoi ensin että kainaloni oli "täynnä syöpää". Kotiuduin leikkauksesta itkien ja kuolemantuomion saaneena. Tuli sitten patologin lausunto, ja "vain" 13 imusolmukkeessa 24 löydetystä oli syöpää. Sehän oli paljon parempi tilanne kuin kuvittelin, vaikka hoitojen kannalta on tietenkin sama, oliko tartunta 3:ssa vaiko 23:ssa. Se oli kuitenkin vapauttavaa, että mistään muualta kuin kainalosta ei metastaaseja löytynyt.

Usko siihen, että tilanne kääntyy vielä parhain päin. Viikon päästä olemme jo viisaampia ja vahvempia!

T. Karhutar

Karhutar | 21.8.2007 klo 18:41:20