Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Leikkausta odotellessa

Mulla oli rinnan kokopoisto 23.11. Meillä Satakunnassa kotiutetaan leikkauksesta seuraavana päivänä, eli tosi nopeasti! Toipumiseen vaikuttaa se, onko kainalosta jouduttu "putsaamaan" paljon imusolmukkeita. Minulta poistettiin vain kolme, joten tilanne oli helppo sikäli. Jos on kainalo "tyhjennetty", kotiutetaan dreenin ja nestepussukan kanssa, jolloin olo on varmaan kömpelömpi. Mulla haava parani pikavauhtia, särkylääkkeitä söin ja muuten olin liikkeellä suht normaalisti heti leikkauksen jälkeen. Leikatun puolen käsi on tietysti heikko alkuun eikä voi kantaa eikä nostella painavia tavaroita. Kävelylenkkejä voi tehdä yms. Vaatteet hiertää alkuun, voi keksiä itse kikkoja joilla helpottaa oloaan. Jotain pehmeää saumojen ja ihon väliin. Kainalo on arka ja haavan ympäristö, jos niitä koskettelee. Alkuun suihkussa on hämmentävää, kun näkee itsensä uudenlaisena. Itse koen, että nyt kun haava on siistiytynyt, en tarvitse särkylääkkeitä ja käsikin toimii ookoosti, tilanne on varsin tyydyttävä. Jos aikanaan menee korjausleikkaukseen, se onkin isompi operaatio kaikkinensa. Eli rinnanpoisto ei ole kauhean dramaattinen "teksnisesti", henkinen puoli on sitten yksilöllinen juttu - kuinka dramaattisena sen kokee.
En minäkään pelännyt leikkausta, se osataan täällä Suomessa, kivunhoito on hyvällä tolalla ja kaikki on turvallista. Odottele rauhallisin mielin!
Tiksa | 21.12.2012 klo 10:52:57