Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Kokemukseni: Kauniisti leikkaava kirurgi
Kun minulla oli todettu rintasyöpä ja tapasin ensimmäisen kerran minut leikkaavan kirurgin, sanoin hänelle heti: leikkaa pois molemmat rinnat, minä niillä mitään tee, tappavat minut kuitenkin ennen pitkää kun syöpä kuitenkin uusiutuu.Kirurgi kuunteli minua ja kertoi puolestaan, että moni rintasyöpään sairastunut nainen ajattelee samoin kuin minä, mutta hän suosittelee minulle osarintapoistoa. Olin eri mieltä ja perustelin kantaani. Kirurgi kuunteli ja kertoi puolestaan miksi hän on osapoiston kannalla. Hänen sanansa olivat ymmärrettävää täyspäistä suomea, potilaankin käsitettävissä olevaa tietoa. Silloin aloin minä kuunnella häntä.
Kävimme hyvän keskustelun. Siinä keskustelussa oli vastakkain lääketieteellinen ammattitaito ja potilaallinen hätäpääpelko.
Kun olin rintasyöpäleikkauksessa, kirurgini teki minulle osarintapoiston, jota lopulta minä itsekin pidin ensisijaisena vaihtoehtona. Leikkaussalissa, ennen nukahtamistamistani, viimeisessä ajatuksessani pyörivät kirurgini sanat: Minä osaan leikata rinnastasi kauniisti pois sen syöpäkasvaimen.
Ja niin hän osasikin. Kun syöpälääkäri tarkisti rintani, hän ryhtyi oikein kehumaan, miten on kauniisti tehty osarintapoisto.
Tämä tapahtui TYKSissä, ja kuriositeettina todettakoon, että nämä minua hoitaneet lääkärit ovat olleet kaikki naisia.
Potilaana minä olen aika vaatelias väittelijä. Toivoisin, että myös hiljaisemmat potilaat saisivat osakseen kokemuksen, että heitä kuunnellaan ja nimenomaan heille puhutaan.
Voimia teille jokkaiselle!
- vuorikettu
- Kokemukseni: Kauniisti leikkaava kirurgivuorikettu
- Re: Kokemukseni: Kauniisti leikkaava kirurgiKatjusmaaret