Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Ruokavalio

Hei Minmaija

Kuitupitoinen, runsaasti kasviksia ja kotimaisia marjoja sisältävä ruokavalio on hyvästä, samoin omega 3-rasvahapot, joita saa kalasta, rypsiöljystä ja pähkinöistä. Hiilihydraattien laatuun on tärkeää kiinnittää huomiota ja viimeistään nyt on aika jättää valkoiset sokerit ja jauhot pois ja vaihtaa ne hedelmiin ja täysjyväviljatuotteisiin. Punaista lihaa ja alkoholia on syytä käyttää kohtuudella, mutta koska kohtuus on yksilöllinen määre, niin jotkut pidättäytyvät niistä kokonaan. Samoin kuin kovista tai kovetetuista rasvoista. Maito jakaa mielipiteitä, mutta itse käytän rasvatonta maitoa ja maustamatonta jogurttia, jälkimmäistä myös sen sisältämien maitohappobakteerien takia. Ravintolisiä en yleensä käytä, mutta kalaöljyyn eli E-Epaan olen nyt taipunut, koska muuten saisin D-vitamiinia liian vähän. Olen myös huomannut kalaöljyn voitelevan niveliä, mielialaa ja aivoja, joten se on hyvin monipuolinen aine, josta en enää aio luopua! Omalla ruokavaliollani pidän yhtä kapselia päivässä riittävänä, mutta kaksikin on näillä leveysasteilla ihan turvallista ottaa. Rintasyöpäpotilaina hyödymme myös aerobisesta liikunnasta, ja kuntosaliharjoittelu parantaa insuliinin tehoa. Näillä eväillä yritän pärjätä ja hakea mielenravintoa mm. joogasta ja metsästä.

T. Karhutar
Karhutar | 1.7.2008 klo 10:11:52
  • Ruokavalio
    minmaija
    30.6.2008 klo 23:47
    • Re: RuokavalioKarhutar
      1.7.2008 klo 10:11