Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: LD-leikkaus

Hei Mammavm63!

Viestissäsi oli niin paljon yhtäläisyyksiä minun kohtalooni, että piti vastata siihen, vaikken ennen ole tänne kirjoittanut vain vieraillut lukemassa muiden viestejä!

Minulta poistettiin kesällä molemmat rinnat; toisessa todettiin syöpä ja toinen poistettiin geneettisen alttiuden vuoksi ennaltaehkäisevästi samalla kertaa. uusien rakennustekniikka oli mainitsemasi LD. Leikkaava plastiikkakirurgi (HUS:ssa) ehdotti ko. tekniikkaa todettuaan, ettei maharasvasta olisi rakentanut kuin yhden. Mietin vuorokauden ehdotusta ja tulin siihen tulokseen, että parempi kertarytinä. Samalla myös saataisiin se toinen aika(syöpä)pommi pois mahdollisimman pian; muuten olisi mennyt ainakin vuosi toisen poistoon. Tuon vuoden aikana olisi pahimmassa tapauksessa siihenkin kehittynyt pahanlaatuisia muutoksia. Leikkaus kesti 12 tuntia ja onnistui hyvin. Leikkausta seurannut päivä oli yllättävän tuskallinen; en ollut varautunut varmaan kipuun riittävän hyvin ja kai se tilanteen laukeaminen muutenkin järkytti. Sain sitten kuitenkin tehokkaampaa kipulääkitystä ja elämä alkoi voittaa niin, että toisena päivänä pääsin ylös sängystä ja kolmantena päivänä leikkauksesta pärjäsin jo ihan mukavasti. Molempiin laitettiin silikonit (nuohan ovat upeammat kuin alkuperäiset, tokaisi eräs kirurgi poistaessaan kertynyttä nestettä: en tiennyt olisiko pitänyt nauraa vai itkeä: nyt naurattaa! Ja siinä mielessä oli oikeassa, että ainakin t-paidassa näyttävät paremmilta (ja suuremmilta) kuin alkuperäiset ;-)

Pikkuvaivoja lukuunottamatta (nesteen kertymistä arpien alueelle jne.) toipuminen sujui hyvin, sauvakävelyä ja uintia aloin harrastaa 4-5 viikon kuluttua leikkauksesta. Nyt siitä on puoli vuotta ja uudet rinnat eivät ole tuottaneet merkittävää vaivaa, olisin kyllä ne alkuperäiset pitänyt jos voisi, mutta nämä ovat nyt toiseksi parhaat. On totta, että leikkaus on riski, mutta kaksi erillistä leikkausta ovat myös. Ja erillisiin leikkauksiin lisätään sitten myös se riski, että toista leikkausta odotellessa uusi syöpä iskee siihen vielä terveeseen puoleen (tämä ratkaisi minun päätökseni).

Minuakin ovat askarruttaneet nämä seurantamenetelmät ja vielä en ole saanut kunnollista vastausta seurantaohjelmasta. Tiedonhakujeni perusteella mahdollisia menetelmiä ovat magneettikuvaus ja ultraäänitutkimus normaalin itse ja läkärin tekemän tunnustelun lisäksi. Mutta mitä näistä, siihen perehdyn jonkin ajan kuluttua.

Silikonin sivuvaikutuksista en ole ottanut liiemmilti selvää. Olen ymmärtänyt, että riskit ovat melko pieniä ja pahimmillaan voivat johtaa implantin vaihtotarpeeseen. Mutta ilman silikoneja minulla ei nyt olisi rintoja ollenkaan.

Onnea matkaan, mihin päätökseen tuletkin!

Fiora (myös vm63 ja mamma)
fiora | 14.11.2006 klo 18:14:41