Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Poistetun rinnan vaikutukset kehoon
Hei PirdeOletko koskaan harkinnut iholle kiinnittyvää tarraproteesia? Se on varsin luontevantuntuinen urheiluliiveissä varsinkin, mutta piiloutuu hyvin myös tavallisempiin liiveihin - jos nyt ei sitten suorastaan ole mielistynyt balconette-malleihin.
Minulla rinnanpoistosta ja kainaloevakuaatiosta on 6,5 vuotta aikaa, ja varsin pian tuli selväksi, että minä irtoproteesi emme sovi yhteen. Minulla oli paljon rankaperäisiä kipuja ja jännitystä hartioissa, joista sinnittelin vähitellen eroon tarraproteesin, fysioterapian ja liikunnan avulla.
En voisi kuvitellakaan, että kotonakaan olisin pitkiä aikoja ilman proteesia, sillä asennosta tulee heti kovera ja epäergonominen. Kaiken lisäksi, minulla ei ole rintalihastakaan tuossa oikealla puolella, niin että ryhti on hankittava muualta, vatsalihaksista ja selästä.
Itse en ole kokenut tarraproteesia mitenkään raskaaksi, se istuu hyvin ja vaatteiden päältä tuntuu ihan oikealta rinnalta. Minun käyttämäni proteesi painaa 800 grammaa - se ei ole minusta mitenkään hirmu painava, mutta ei tosin ihan pienikään. Hyvin olen sitä jaksanut huoltaa ja saanut aina helposti uuden rikki menneen tilalle.
Kysele omalta syöpäyhdistykseltäsi asiasta lisää.
Terveisin
- Re: Poistetun rinnan vaikutukset kehoon Karhutar