Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Hormonikierukka

Heippa!

Minulle myös viime vuonna onkologit suosittelivat kuparikierukan vaihtoa hormonikierukaksi hoitojen jälkeen sen kohtua suojaavan vaikutuksen takia (tamofenin haitat) sekä varmuuden takia, tamofen kun saattaa jopa parantaa hedelmällisyyttä. Sitähän käytetään myös lapsettomuusongelmien hoidossa.

Tammikuussa kävin gynekologilla asian tiimoilta, mutta vielä ei kierukkaa vaihdettu, sillä toisessa munasarjassani oli nestekysta. Hormonikierukka kuulemma lisää taipumusta näihin kystiin. Limakalvot olivat ainakin toistaiseksi ihan normaalit puolen vuoden tamofenlääkityksen jälkeen, eli sikäli ei hormonikierukalla ole kiirettä. Menen toukokuulla uudelleen gynelle, jolloin katsotaan onko kysta hävinnyt, kasvanut tai onko niitä tullut lisää ja tehdään sitten päätös ehkäisystä. Vanha kierukka pitää jokatapauksessa poistaa tai vaihtaa uuteen.

Minulla kuukautiset palasivat sädehoidon aikana epäsäännöllisinä ja nyt on ollut muutama normaali kiertovälikin jo, joten pysyvää menopaussia sytot eivät minulle aiheuttaneet. Täytän kesällä 43 vuotta. Toukokuulle on ohjelmoitu kontrolli myös rintasyövän takia, silloin puntaroidaan onko lisähormonihoidolle (esim. zoladex) tarvetta. Toivottavasti ei, kun olen nyt selvinnyt suht vähin sivuvaikutuksin tamofenin kanssa. Kuukautisista olisi tietty kiva päästä eroon, joten sikäli olen kallistumassa hormonikierukan puoleen, jos se vain käy minulle.
kevätmieli | 12.3.2008 klo 09:09:27