Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: perinnöllisyystutkimuksesta

Minulle perinnöllisyyslääkäri kertoi näytteenoton yhteydessä, että jos geeni löytyy, se ei välttämättä ole paha asia. Geenin kantajana seuranta on tehokkaampaa (en tiedä mitä sillä tarkoitti) ja kuvantamiseen otetaan mukaan myös mri. Nämä kaikki tutkimukset hoidetaan julkisella puolella, eivätkä pääty viiteen vuoteen.

Lapsemme (myös pojat) voivat itse päättää haluavatko tutkituttaa oman kantajuutensa. Pojillahan rintasyöpä on harvinaisempaa, mutta geenimutaatio jonkin verran kuulema nostaa eturauhassyövän riskiä.

Hän suositteli geenitestin tekemistä lapsillemme (heidän itse niin halutessaan) aikaisintaan 25-vuotiaana. Jos joku lapsistamme olisi tämän geenin perinyt, heidän seuranta aloitetaan ajoissa, jotta mahdollisiin muutoksiin voidaan puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Seuranta suoritetaan julkisella puolella, kuten esim. minä olen käynyt jo kymmenisen vuotta yksityisellä omalla kustannuksella.

Sanoi että lapsilla on 50% mahdollisuus periä geenimutaatio ja että jos geeni löytyy, se ei välttämättä tarkoita että sairastuu. Ja se että ei kanna virheellistä geeniä, ei suojaa rintasyövältä. Suurin osa rintasyöpään sairastuneista ei kanna geenimutaatiota.

Geenin kantajille suositellaan terveen rinnan poistoa, mutta lopullisen päätöksen leikkauksesta jokainen tekee itse. Lääkäri puhui, että terveen rinnan leikkauksen yhteydessä usein rakennetaan samalla uusi rinta. Selviää siis yhdellä leikkauksella. Munasarjojen/putkien poistoa suositellaan noin 40-vuoden iässä. Juttelin tästä gynekologinikin kanssa ja hän suositteli sitä minulle (jos siis geenivirhe löytyy) koska olen 41-vuotias. Itse kuitenkin teen lopullisen päätöksen.

Jos sinulla on geenitutkimukset jo meneillään, soita sinne poliklinikan hoitajalle. Itse kävin HUSsissa ja siellä ainakin palvelu oli kovin ystävällistä. Sanottiin, että sinne voi aina ottaa yhteyttä ja kysyä jos joku mieltä askarruttaa. Kertovat sinulle tarkemmin, koska minunkin kirjoitukseni perustuu vain omaan käyntiini ja mitä käynniltä muistan.

Tsemppiä ja kaikkea hyvää elämääsi <3
Katjuliini | 17.7.2012 klo 21:44:47