Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
AGC-NOS Papassa
Hei!Onkohan täällä kohtalotovereita - ja neuvoja saatavissa. Olen 40-vuotias kahden lapsen äiti. Mulla on ollut PAPA aina ykkösluokkaa, mutta tammikuussa sainkin tuloksen luokka 2, regeneraatiomuutos. Uutta tutkimusta suositeltiin 4 kk:n kuluttua. Menin tosi huolissani gynekologille, joka sanoi, että koska mulla on ulospäin kääntynyt kohdunkaula, se selittää tuon tuloksen, ja ettei kannata mennä uuteen PAPAan kuin 6 kk:n kuluttua. Menin, ja nyt oli luokitusjärjestelmä muuttunut ja sain tuon otsikon tuloksen, suositus kontrollinäyte 6 kk:n kuluttua. Mutta sitten tuli ylimääräisiä niukkoja vuotoja ja pääsin työterveyslääkärin lähetteellä aluesairaalamme gynen polille. Täällä lääkäri ei tuntunut ymmärtävän uutta PAPA-luokitusta ollenkaan, päivitteli vain, kun näistä kirjaimista ei saa mitään tolkkua! Oli kuitenkin sitä mieltä, ettei PAPA-tulos liity vuoto-ongelmiini, vaan otti näytteen kohdun limakalvolta ja teki ultran. Näistä tulokset olivat normaalit. Hän määräsi sitten keltarauhashormonilääkitystä, jota olenkin ottanut. Kävin vielä neuvottelemassa yksityisen gynekologin kanssa, joka oli sitä mieltä, että voin ihan rauhassa odottaa tammikuuhun, ennen kuin menen uuteen PAPAan.
MUTTA MUTTA, olen tietysti itse etsinyt netistä paljon tietoa, ja siellä kaikki viittaa siihen, että AGC:n takana voi useinkin olla adenokarsinooma, joka vieläpä on agressiivisempi kuin yleisempi levyepiteelikarsinooma. Myös regeneraatiomuutos saattaa kuulemma sekoittua adenokarsinoomaan! Olen menettänyt luottamukseni lääkäreihin ja tiedonkulkuun. Kun sytologi suositteli toisen poikkeavan näytteen jälkeen vain uutta PAPAA, oliko hänellä edes tiedossa se ensimmäinen poikkeava näyte? Ja ovatko lääkärit perhetyneet uuteen luokitukseen ja esim. käypä hoito -suosituksiin? Niissäkin suositellaan jopa loop-hoitoa herkästi AGC-tuloksella? Mitä voin enää tehdä, kun olen jo käynyt julkisella ja yksityisellä puolella? Pyytää PAPAa nyt heti vielä kolmannelta lääkäriltä? Ja tulla leimatuksi hysteeriseksi? Mutta parempi kai sekin kuin että syöpä leviäisi odotteluaikana!
Olen kovin iloinen, jos jollakulla on kommentoitavaa!
- AGC-NOS Papassahomssu