Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Kesä 2010 levinnyt rintasyöpä

Hei pitkästä aikaa. En ole kirjoitellut palstalle pitkään aikaan, mutta olen kyllä seurannut keskusteluja säännölisesti. Teidän avullanne ole selvinnyt raskaan talven ja kesän yli. En aio edelleenkään luovuttaa vaan pidän edelleen "kynsin hampain" elämästä kiinni. Tosin kynnet ovat aika surkeassa kunnossa. Positiivista oli se että tällä kertaa hiukset ovat pysyneet päässä ja muuttuneet kiharaksi vaikka kaikki muut karvat kyllä lähti ja painoakin on tullut rapeat 10 kiloa lisää, muttei senkään väliä, kestän senkin!

Sairastuin siis eka kerran rintasyöpään keväällä 2010 jolloin poistettiin rinta ja kainalon imusolmukkeet. Tällöin sain hoidoksi 6 kerta CEF+ säteet+ Tamofen. Heinäkuussa 2011 minut todettiin ns. terveeksi, mutta jo lokakuussa pitkittyneen vatsakivun ja turhaan poistetun umpilisäkkeen jälkeen se pirulainen antoi taas merkin itsestään. Rintasyöpäni oli leivinny laajalti keuhkoihin, luustoon ja maksaan. Shokki oli kamala, aluksi joiduin syömään mm. diapamia jotta selviäisin päivästä toiseen. Välillä tuntuikin etten selviä, mutta onneksi minulla on ihanat sisarukset, äiti ja perhe sekä pieni pojanpoikani, jotka eivät antaneet minun luovuttaa, siitä iso kiitos heille!

Nyt hoitona sain aluksi 10 kertaa taxotere sytostaattia, nyt meneillään Xeloda taplettihoito (syöty 10 lääkeviikkoa, 8* 500 mg/pv). Oloni oli suht hyvä sytotiputusten ajan, pientä pahoinvointia aina ensimmäinen viikko. Onneksi syöpäarvot lähtivät laskuun. Alkuperäine arvo marraskuussa oli 137 ja sytojen, neulastan ja Xgevan jälkeen kesäkuun arvo oli 73, jolloin siirryttiin Xeloda + Xgeva hoitoon. Elokuun merkkeri arvo oli 62. Nyt odottelen seuraavia isompia kuvauksia ja verikokeita. Tänään kävin ns. perusverikokeissa jossa maksan arvo oli koholla (122, viitearvo 105), nyt odottelen lääkärin soittoa siitä voinko jatkaa Xelodan syöntiä huomenna. Tietenkin heti kävi mielessä, että nyt se on levinnyt maksassa !?!?! Harmittaa ja pelottaa, mutta minkäs teet - kaikki on otettava vastaan.

Elämä tuntuu epäreilulta, olen menettänyt 3 tuttuani tälle taudille tänä vuonna ja minusta siinä on 3 liikaa. Panee miettimään mikä minun kohtaloni on, pakostakin sitä välillä masentuu, mutta siihenkin löytyi keino ts. keskustelut psykologin kanssa auttoivat asiassa kummasti.

Olen selvinnyt kuitenkin jo yli kaksi vuotta ensikohtaamisesta tämän "syöpiksen" kanssa ja tietenkin toivon saavani rutkasti aikaa lisää. Päivät ovat toisinaan pitkiä oleilla täällä kotosalla, jäin tai siis minut laitettiin eläkkeelle joulukuussa, sekin oli kyllä aika järkytys alle 50 ja eläkkeellä, onko työelämäni tosiaan ohi ...... ajattelin kyllä ruveta lukemaan jotain aikani kuluksi ja jonain päivänä lähden töihin vaikka osa-aikaisena, näin olen asian päättänyt. Niin ja sain muuten suoritettua yhden ammattitutkinnon tänä "sairaslomani" aikana. Ihanaa kun voi opiskella ns. etänä kotisohvalla.

Olen hakenut marraskuussa sopeutumisvalmennuskurssille Turkuun, toivottavasti tärppää. Olisi niin ihana saada olla ns. kohtalotovereiden eli siskojen kanssa ja puuhata jotain yhdessä. Nyt kyllä kaipaisin juttukaveria jakamaan kanssani näitä kokemuksia ja saamaan uutta virtaa itselleni.

Olisi kiva kuulla kokemuksia muilta levinnyttä rintasyöpää sairastavilta. Haluaisin kirjoitella vaikka tuon viestit osion kautta, joten jos joku teistä haluaisi alkaa mun kaa kirje/ puh. siskoksi niin olisin siitä onnellinen. Itse olen kotoisin Rovaniemeltä, mutta juttukumppani voi olla mistä vain, toisaalta olisi kiva saada myös vaikka kaffittelu/ lenkkeily seuraa. Jos tunnet samoin niin ota reippaasti yhteyttä.

Minun pitäisi ilmeisesti siirtyä kirjoittelmaan tuonne Elämää ylläpitävällä lääkityksellä elävät - osioon, mutta jotenkin se tuntuu niin epäreilulta etten halua siirtyä sinne, vaikka tiedänkin että tautiani ei voi enää parantaa. En halua olla tässäkin sairaudessa sillä puolella joka ei enää parane, sillä minä AION PARANTUA !!

Tässäpä tällä kertaa.

Hyvää syksyn jatkoa siskot, pysytään lujina. Nautitaan kynttilän valosta & elämänliekistä syysiltojen pimentyessä!!

Ailuska | 1.10.2012 klo 12:26:35