Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: tietsikka unileluna
Heippa hannakaija!Meitä GIII tapauksia on täällä vissiin melkoinen joukko. Se pelkkä gradus ei ole se suurin riskitekijä uusimisen suhteen, vaan tarkoittaa sitä että syöpäkudos poikkeaa eniten normaalista kudoksesta. Toki siihen usein liittyy myös muita aggressiivisen syövän piirteitä. Sinulla kuitenkin löytyy hormonireseptoreita, joka on positiivinen asia. Hormoniherkkä rintasyöpä on useimmiten hoidettavissa hormonaalisella lääkityksellä, lisäksi her2-tekijä oli negatiivinen, mikä on myös hyvä asia. Tuo ki67-tekijä viittaa syövän solujen jakautumisnopeuteen, siis kuinka nopeasti kasvain on kasvanut. Alle 10% on kiltti, 10-20% kohtalaisen nopeasti jakautuva ja yli 20% jakautuvia soluja sisältävät kasvaimet katsotaan nopeasti jakautuviksi.
Taxotere kuuluu yleensä hoitosuunnitelmaan, jos kasvaimen gradus on III, tai syöpäsoluja löytyy imusomukkeista (vaikka gradus olisikin esim. II) tai syöpä on levinnyt.
Syövän uusimisen kannaltahan tuota imusolmukelevinneisyyttä pidetään tärkeimpänä riskitekijänä, muita uusimisriskejä ovat kasvaimen huono gradus, kasvaimen suuri koko, nopea jakautuminen, potilaan nuori ikä, hormonireseptorien puuttuminen, her2-positiivisuus, kudostyyppi jne jne. Tekijöitä on useita, eikä yksittäinen tekijä kerro suoraan, kuinka juuri kyseinen syöpä tulee käyttäytymään.
Jos kaikki syöpäkudos on saatu leikkauksella pois, hoidot valitaan noiden muiden tekijöiden perusteella. Järeämmät hoidot niille, joilla riskitekijöitä on enemmän.
Itse kuulun taxotereporukkaan, ne ovat tosin jo takana ja nyt on vuorossa jo CEF. Itseasiassa täytyy kohta lähteä verikokeisiin, niin nähdään kuinka siitä ekasta CEFistä olen toipunut ja joko laitetaan uutta suoneen. Minulla hoidot alkoivat n. 2 kk leikkauksen jälkeen, kun haavani tulehtui. Yleensä ne kai alkavat siinä 4-6 viikkoa leikkauksesta, riippuen kuinka laaja leikkaus on tehty. Haavojen pitää kuitenkin olla parantuneita. Onkologini sanoi, että 12 viikon sisään kun päästään antamaan jatkohoitoja, niin kaikki ovat vielä samalla viivalla.
Oletko siis saanut nuo tulokset jo paksuneulanäytteen perusteella vai mistä noin tarkan lausunnon jo olet saanut? Minulle ei kerrottu paksuneulanäytteen perusteella vielä mitään, vaikka koitin kysyäkin esim. aggressiivisuudesta.
Minuakin pelotti tuo kasvaimeni kolmosgradus aluksi kovasti, mutta saatuani enemmän tietoa ja juteltuani hoitohenkilöstön kanssa olen saanut pelkoani hälvennettyä. Lisäksi tässä on nyt puolen vuoden aikana nähty ja kuultu jos jonkinlaisista uusimista ja niitä on kyllä löytynyt ihan joka gradustyypistä.
Sitäpaitsi solunsalpaajahoidot purevat parhaiten juuri aggressiivisiin syöpäsoluihin, joten lippua korkealle vain. Saat varmasti juuri sinulle parhaan mahdollisen hoidon!
- tietsikka unilelunahannakaija
- Re: tietsikka unilelunakevätmieli
- Re: tietsikka unilelunaMeriTuuli
- Re: tietsikka unilelunahannakaija