Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: juhlakirja

Hienoa, että tällainen hanke on olemassa. Olen itse sairastanut kohdunkaulansyövän, (ei mitään esiastetta, vaan 2b) 31-vuotiaana viime vuosikymmenellä. Edelleenkin on varsin vähän tietoa saatavilla aiheesta suomen kielellä, lukuunottamatta lääkärikirjatyyppista asiaa. Aikoinaan kirjoittelinkin englanninkielisille keskustelupalstoille.

Suomessa ollaan hoitojen laadussa edellä muita maita näissä asioissa, mutta avoimuus kyllä puuttuu. Esimerkiksi hoitotyyppi jota itse sain vuonna 97 on vasta nyt nähtävästi tulossa laajempaan käyttöön esimerkiksi USA:ssa, joten kansainvälisissä keskusteluissa ei oikein välttämättä löydy ymmärrystä suomalaisen kokemukselle.

Hiljaisempana ihmisenä en myöskään ole tietoa taudistani levitellyt laajalti. Periaatteessa esimerkiksi toimisin mielelläni tukihenkilönä, mutta järjestöissä tämä toiminta (vaikkakin erittäin arvostettavaa) on sen verran tiukasti määriteltyä, etten voisi tuoda esille omaa kokonaisvaltaista näkemystäni paranemisesta eli olla oma itseni. Käsittääkseni en voisi esimerkiksi suositella mitään ravintoon liittyviä juttuja tai kertoa tuettaville, mikä luontaisrohto auttaa tuohon ongelmaan tms. Ei vaikka oma kokemukseni asiasta olisi kuinka hyvä tahansa. Ja taas se, että vaan istun sairastuneen edessä jonkinlaisena toivon toteemina, antamatta kaikkea apuani, ei sovi luonteelleni.

Kirjahankkeesi herätti minussakin ajatuksia, että ehkä voisin yrittää löytää jonkin järjestöjen ulkopuolisen tavan tukea samaa läpikäyviä, kuten vaikkapa nettisivusto.

Kiitos ideanpoikasesta. Toivon kaikkea parasta kirjahankkeellesi!
Inspira | 6.7.2006 klo 15:25:57