Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Pitkä odotus
Sain gynekologilta lähetteen mammografiaan ja rintojen ultran 22.2.2008. Pari päivää aiemmin eli 20.2. vasen rinta oli turvonnut melko äkillisesti ja alkanut punottamaan. Reilusti puristamalla sain joitain tippoja rusehtavaa nestettä rinnasta vajaan vuorokauden ajan. Kun sain lääkäriajan parin päivän kuluttua, oli oireet jo ohi eikä rinnassa gynekologin mielestä tuntunut mitään kyhmyä. Itse olin silloin tällöin miettinyt rintaa kokeillessani, että onkohan täällä jotain...Mammografiassa näky juosteinen muutos, jossa oli tiivis keskusta kooltaan 11mm. Ohutneulanäytteen tulos oli puhdas, syto luokka II.
Erittäin hermostunut yksityinen radiologi halusi ehdottomsti vastauksen lähettäneelle lääkärille eikä suostunut minulle kertoman juuri mitää. Hän valehteli suoraan sanottuna, että mulla on paljon rauhaskudosta ja sen takia täytyy tarkistaa jne. Olisi jättänyt tutkimatta oikean rinnan ja kanalot, ellen olisi itse asiasta huomauttanut. No, lähettänyt lääkäri oli paikalla vasta reilun kolmen viikon kuluttua eli kirurgian poliklinikalle lähettäminen viivästyi..
Pääsiäisen jälkeen sain kutsun kirran polille, jossa lääkäri tutki, eikä löytänyt kyhmyä tunnustelemalla. Minut lähetettiin paksuneulabiopsiaan.Senkin tulos oli puhdas: syto luokka II, normaalia duktalista hyperplasiaa ja kovassa keskustassa fibroosia eli kahdessa otetussa koepalassa ei löytynyt syöpää. Lääkäri kyseli haluanko, että kyhmy leikataan. Totta toki halusin sen pois. Sen jälkeen sain valita joko päiväkirurgisen toimenpiteen, jolloin patologin vastaukseen menee muutama viikko tai osaston kautta tapahtuvan leikkauksen, jolloin patologi tutkii jääleikkeen, kun olen unessa ja leikkausta jatketaaan, jos syöpäsoluja löytyy.
Valitsin päiväkirurgisen toimenpiteen, koska siihen pääsi nopeammin ja tästä ei ole kuin muutama vuosi, kun olin jonkin aikaa hoitotyössä osastolla, jossa rintaleikattuja potilaita hoidetaan. Tuntui tässä vaiheessa liian vaikealta mennä entisten työkavereiden hoidettavaksi...
Leikkaus oli eilen ja sitä ennen kasvaimen lankamerkkaus. Leikkauksessa tulikin sitten ylläri, kun 2.7cm kokoiseksi merkatun muutosalueen sijasta kirurgi löysikin 4cm kokoisen kovan kasvaimen, joka ei ollut näkynyt missään mammografia tai ultrakuvissa. Lisäksi juosteiden kohdalta preparaatti katkesi parista kohdasta. Radiologi tutki preparaatin leikkausen aikana ja oli sitä mieltä, että se, mikä jäi leikkaamatta oli sitä hyvää duktaalista hyperplasiaa.
Leikannut lääkäri konsultoi toimenpiteen aikana seniori kirurgia, joka oli sitä mieltä, että ei enää kannata alkaa niitä hyviä muutoksia "nyrhimään", ettei rinnan muoto muutu liikaa. Jatko katsotaan patologin vastauksen mukaan.
Rintaan jätettiin kuusi metalliklipsiä mahdollista sädehoitoa varten. Vastauksia menen kuulemaan 20.5. eli tasan kolme kuukautta siitä, kun tämä rumba alkoi.
Välillä kadehdin teitä, jotka olette saaneet diagnoosin ja hoitojen aloituksen nopeasti. Minulla on nyt ollut kaksi kuukautta ja yhden viikon sellainen jojo-mielentila: sairas-terve, sairas-terve, sairas-terve... Kun ajattelen, että olen terve, hiipii peikko mieleen, että häh-häh-hää etpäs ehkä olekaan! Kun ajattelen, että olen sairas, masennun ja poimin itseni ylös kertaamalla, että mitään pahaa ei ole vielä lödetty.
Kolmelle ystävälle olen kertonut ja tämä on ollut tosi rankkaa myös heille. Olen joutunut heitä "vapauttamaan" minun tukemisesta. Mies on ollut aivan ihana. Herkällä korvalla yritän kuulostella mitä hänen putkiaivonsa oikeasti käyvät läpi.
En oikein kuulu tälle palstalle, kun mulla ei ole sitä diagnoosia ja toivon, etten tällä kirjoituksella pahoita kenenkään mieltä!
- Pitkä odotuszamppe
- Re: Pitkä odotuskutri
- Re: Pitkä odotusKerttuli