Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Ihottumaa

Hei

Ihomuutokset kannattaa aina näyttää oirepolilla. Näin voidaan poissulkea se ikävämpi mahdollisuus.

Olen itse "taistellut" koko elämäni ajan atooppisen ihon kanssa, mutta siitäkään huolimatta syövän hoito ei ole lisännyt ihon kuivuutta taikka ihottumaa. Asiaan vaikuttanee sekin, etten syö mitään hormonaalista lääkettä.

Couperosaa eli teleangiektasiaa on sen sijaan ilmaantunut raskaimmin sädehoidetulle alueelle ja varsinkin arpeen. Suurennuslasilla tai luupilla katsottuna pisteet näyttävät juuri siltä mitä ne ovatkin eli laajentuneita pintaverisuonia. Vuosien varrella ne ovat hiukan venyneet ja kasvattaneet kokoaan, mutta iho itsessään on sileä eikä kutise.

Onkologi sanoi, että sädehoito aiheuttaa couperosaa joillekin ja että minä kuulun nyt heihin. Varjelen siis sädehoidettuja ihoalueita tarkoin auringolta ja hankaukselta, sillä iho on jäänyt pysyvämmin niiltä kohtaa ohueksi. Rasvaamisesta ei ole haittaa, vaan se päinvastoin on suositeltavaakin ihon kimmoisuuden parantamiseksi.

Terveisin

Karhutar | 30.12.2011 klo 10:28:17