Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: RINTASY�V�N SYTOSTAATTIHOIDOSTA

Sytostaatteja on käsittääkseni erilaisia eri tyyppisille syöville. Joka syöpätyypistähän selvitetään laatu, levinnäisyys, gradusaste, hormonireseptorit yms sellaista ja niiden perusteella laaditaan hoitosuunnitelma.

Mun vasemmasta rinnasta leikattiin pieni kasvain, mutta kainalo tyhjennettiin varmuuden vuoksi. Imusolmukkeet olivat kuitenkin puhtaat.

Hoidoksi sain 6 x CEF ja sädehoidot päälle. CEF annettiin 3 viikon välein, ennen jokaista hoitoa tarkistettiin verikokein, että edellisestä hoidosta oli toipunut tarpeeksi. Sytostaattien ja sädehoitojen välissä oli n 4 viikon tauko. Sädehoitoahan annettiin joka arkipäivä.

Mulla on lisäsairautena diabetes joten en saanut kortisonia sytostaattien yhteydessä. Kortisonia annetaan koska se hillitsee pahoinvointia, joka on yleisin sivuvaikutus sytostaateissa. Siksi voinkin todella huonosti aina hoitopäivän ja pari seuraavaa päivää. Sitten seurasi lähes ihmetoipuminen, ehdin aina jopa töihin ennen seuraavaa hoitoa. Viimeisien kahden hoitokerran jälkeen jouduin osastolle tiputukseen, koska voimakas oksentaminen ei sovi diabeetikkoelämään.

Sytostaateista toipuminen on yksilöllistä tietenkin, kuten koko syöpä ja kaikesta muustakin sairastamisesta. Minä olin 35-vuotias, joten hyvä yleiskunto ja ikä helpottivat varmasti siinä. Samoin kuin positiivinen asenne: olin päättänyt selviytyä syövästä. Ja nyt näyttää (1½ vuotta leikkauksesta), että tosiaankin selvisin.
MariK | 12.4.2006 klo 15:27:17