Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Semimaligni munasarjakasvain poistettu – mutta mitä nämä oireeni voivat olla?!?

Olin 30.3. ”standardi”-kystaleikkauksessa, jossa poistettiin myös toinen munasarja (koska siihen kiinnittynyt kysta noin nyrkin kokoinen). Ennen leikkausta olin ollut sangen hyvässä yleiskunnossa, juoksua harrastanut yms. – lähinnä ajattelin, että kiva saada pieni paussi tiukan työrupeaman keskelle. Jotenkin vain toipuminen (tähystys)leikkauksen jälkeen oli tosi takkuista – lähinnä minua vaivasivat (ja vaivaavat edelleen) outo painon ja tukaluuden tunne vatsan alueella sekä vain yleinen heikotus ja jaksamattomuus. Yritin töihinpaluuta pääsiäisen jälkeen, mutta kun en yksinkertaisesti ollut kunnossa, tt-lääkäri pidensi sairista ihan vain ajatuksella että ilmeisesti tarvitsen enemmän aikaa toipumiseen. Pari viikkoa sitten palasin töihin ajatellen, että pakkohan tässä on vihdoin olla työkunnossa – vaikkei siltä oikein tuntunutkaan.

Päivää myöhemmin sainkin soiton minut Kätilöopistolla leikanneelta lääkäriltä: ”kysta” olikin osoittautunut semimaligniksi (siis ns.borderline) mukoosi kystadenoomaksi, ja joutuisin uuteen luokitusleikkaukseen lähiviikkoina, nyt sitten Naistenklinikalle (tarkoitus edelleen tähystysleikkauksella poistaa ainakin umpilisäke ja ottaa koepaloja vatsaontelosta ja vatsapaidasta). Viime torstaina olin N-klinikalla leikkauksen esitutkimuksissa, mutta ei niissä ainakaan tässä vaiheessa mitään uutta ilmennyt (en tosin voi tietää millä aikataululla veri- ja virtsakokeiden tulokset valmistuvat, ja onko niistä minulle tarkoituskaan infota ennen leikkausta, ainakaan ellei jotain aivan erityistä ilmenisi) – mainitsin oudoista vatsaoireistani ja pahoinvoinnista, mutta lääkärin mielestä ei mitään todennäköistä syy-yhteyttä ainakaan ultrassa ilmennyt, totesi kuitenkin että onpahan tässäkin mielessä hyvä että leikataan uudestaan.

Mutta miten minun näihin oireisiini nyt oikein pitäisi suhtautua? Pahoinvointi ja vatsan tukaluustunne ja samaten jaksamiseni aaltoilevat päivän mittaan – tein tässä jo yhden ulkomaantyömatkankin, mutta tosi voimia pinnistellen. Tänään kuvotus oli useamman tunnin niin voimakasta, ettei työnteosta tullut käytännössä mitään. Alkuperäisenä tavoitteenani oli yrittää sinnitellä nyt taas töissä uuteen leikkaukseen (3.6.) saakka – mutta huomaan, että tosi tiukkaa tekee.

Tuntuu jotenkin hölmöltä mennä työterveyslääkärille, kun kuitenkin tilanne ja tutkimukset ns. auki – ja jotenkin nolosti sellainen olo, että kun on sanottu, ettei oireita pitäisi olla, niin sitten niitä ei pitäisi olla. Mutta yksinkertaisesti minulla on sangen epäkuntoinen olo, jatkunut jo reilun kuukauden (eli en siis ole ”keksinyt” näitä oireita vasta nyt, kun vähän aikaa sitten sain kuulla uudesta löydöksestä). Tuleeko teille kokeneemmille ajatuksia siitä, mistä oireeni voisivat johtua (lisäksi on ollut rintojen arkuutta, vähän kuin raskaana olisi, mitä en todellakaan nyt ole) – ja pitääkö minun vain yrittää sinnitellä leikkaukseen saakka töissä (mm. siksikin, että nykyinen työsuhteeni on sen verran nuori, että palkallista sairastamista ei ole pahemmin enää luvassa)
Ani Harva | 11.5.2009 klo 21:57:33
  • Semimaligni munasarjakasvain poistettu – mutta mitä nämä oireeni voivat olla?!?Ani Harva
    11.5.2009 klo 21:57