Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

sädehoito ja tupakoinnin lopettaminen

Hei,
minua jäi askarruttamaan sytostaattipolilla hoitajan kommentti "Sä ilmeisesti poltat (tunsi varmaan hajusta, kun oli ollut pakko pysähtyä "hermosauhuille", ennen kuin uskaltauduin taas ovesta sisään, sen verran tiukille tuo hoito ottaa...). Sytostaattien kannalta tupakoinnilla ei ole merkitystä, mutta sädehoidosta vastaavalta radiologilta tulet saamaan puhuttelun ja tarvittaessa ohjauksen tupakkavieroitukseen. Tupakointi nimittäin heikentää sädehoidon vaikutusta." Nyt jäin miettimään, onko 30 vuotta tupakoineelle todella huötyä siitä, että lopettaa sauhuttelun esim. kuukautta ennen sädehoidon alkua? Palautuuko verenkierto pienissä suonissa normaaliksi näin lyhyessä ajassa? Ja onko tällä asian kannalta merkitystä? Sädehoitohan vaikuttaa paikallisesti kudoksiin. Olin kyllä ihan vakavissani lopettamassa tupakoinnin jo kesän alussa, mutta sitten tuli tämä rintasyöpädiagnoosi ja totesin, ettei minulla nyt ole voimia keskittyä mihinkään muuhun. Kaikki vuosia polttaneet ja lopettamista yrittäneet tietävät, miten vaikeaa tästä "ystävästä" luopuminen on. Toisaalta en haluaisi mitenkään riskeerata hoitoa ja aiheuttaa omalla toiminnallani sen, että joskus myöhemmin syövän mahdollisesti uusiuduttaua syyttelisin itesäni tyyliin "Miksi en silloin lopettanut tupakointia, siitä tämä varmasti johtuu...". Eli. Onko kellään tietoa, mihin tuo hoitajan antama informaatio perustuu?
Evita59 | 13.10.2009 klo 11:50:21