Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Nivusoireet

Hei Ann

Sytostaattihoidot käyvät jonkin verran nivelien päälle, ja yksi tällainen tyypillinen paikka on lonkassa. Jos lonkkanivelessä on tulehdusta, se voi heijastua nivusseutuun kipuna tai ikävänä paineen tunteena.

Minulla kiputilat kestivät noin vuoden päivät hoitojen päättymisen jälkeen, ja sen jälkeenkin ilmaantui rasitusvammoja, kun rustot olivat hauraassa kunnossa. Minulla lonkassa oli bursiitti, ja myöhemmin polvesta halkesi kierukka kun sopivasti kuntoillessani hyppelin.

En oikeastaan osaa neuvoa muuta, kuin että puhut näistä oireistasi lääkärille, ja käyt vaikka alaselän/lonkan (magneetti)kuvissa että vammojen laatu selviää. Selkä, rintaranka ja lonkat ovat kokonaisuus, joka reagoi rinnanpoistoon herkästi, ja jos ei kuntoaan hoida, voi kärsiä kivuista pitkään. Myös erilaiset hermopinteet ovat tavallisia, kun lihakset ovat epätasapainossa, joten hellävarainen kunnon kohotus on hoitojen jälkeen enemmän kuin suotavaa. Tulehduskipulääkkeitä voi kokeilla viikon kuurina, jos niistä olisi helpotusta taikka apua. Jatkuvaan käyttöön ne eivät käy.

Minultakin "hävisi" (lue: leikattiin pois) toinen rintalihas lähes kokonaan ja olen sen jälkeen jatkuvasti taistellut rankani liikkuvuuden ja kivuttomuuden puolesta.

Terveisin

Karhutar | 6.8.2013 klo 10:19:50