Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: pelkoa ja kauhua- onko toivoa?

Hei Surun kitara

Aina kun näen tällaisen viestin, niin toivon, että hälytys olisi turha. Mutta siitäkin huolimatta, on hyvä asia että olet päättynyt mennä nyt lääkäriin: vain näin asiat selviävät ja pääset peloistasi perille. Ja olethan itsepintainen, ettet tyydy pelkkään tunnustelun perusteella tehtyyn diagnoosiin, sillä syöpää on myös nuorilla naisilla ja se löytyy vain mammografian ja ultran avulla. Näin saat paremmin rauhan ja nopeammin avun, jos käy huonommin.

Itse olin 42-vuotias saadessani diagnoosin. Tänään, reilusti vuosi myöhemmin, elän kutakuinkin samaa elämää kuin ennen diagnoosia. Olen työelämässä, käyn kuntosalilla ja perhe-elämässäkin on tilaa parisuhteelle. Helppoa ei kuitenkaan ole ollut, mutta nyt on vaihteeksi hyvä kausi menossa. Voi siis unohtaa hoidot kaikkine sivu- ja jälkioireineen.

Ei pidä aliarvioida elimistön kykyä toipua ja yleensäkään ihmisten hyväntahtoisuutta tiukan paikan edessä. Et tule olemaan yksin, jos syöpä sattuisikin nyt löytymään, ja aika pian huomaat, että elämä kuitenkin jatkuu. Luota siihen, ja etsi rohkeasti kaikkiin kysymyksiisi vastaukset!

T. Karhutar
Karhutar | 29.7.2008 klo 22:38:38