Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Taxotere ja Abraxane
Hei kanssakulkijat !Meillä vaikuttaa olevan erilaisia solunsalpaajahoito lääkkeitä. Nekin ovat kai yksilöllisiä. Minulla on Abraxane siksi, että kortisooni ei sovellu minulle.
Noista haittavaikutuksista minulla on ensimmäisen hoidon jälkeen jo ollut lihas- ja nivelkivut,suun haavaumat, päänsärky ja painonnousu.
Millaisia haittavaikutuksia teillä muilla on ollut ko. lääkkeillä ?
Mitä taksaanien?
Taksaanit ovat ryhmä lääkkeitä käytetään yleisesti rintasyövän hoitoon. Taxol on taksaania. Muita taksaanien ovat doketakseli (TAXOTEREa) ja paklitakselin (Abraxane).
TAXOTERE on hyväksytty hoitoon paikallisesti edenneen tai metastasoituneen rintasyövän. Abraxane on hyväksytty käytettäväksi pitkälle tai uusiutuva rintasyöpä. Abraxane on uusi paklitakselista, joka voidaan antaa yli kolmekymmentä minuuttia toisin kuin kolme tuntia Taxol ja on vähemmän todennäköistä haittavaikutuksia lääkkeestä.
Mitkä ovat mahdolliset haittavaikutukset Taxol?
Naiset harkitsevat Taxol tulee keskustella lääkärinsä kanssa. Jokainen kokee haittavaikutuksia eri tavalla. Haittavaikutuksia Taxol (ja taksaanien) voi olla:
• hiustenlähtö
• puutumista, pistelyä tai polttava sormien ja varpaiden (perifeerinen neuropatia)
• neutropenia - lasku veren valkosolujen voi lisätä infektioriskiä
• pahoinvointi ja oksentelu
• päänsärkyä
• suun haavaumat
• särky tai kipu nivelissä ja lihaksissa
• ripuli,ummetus
• ihottuma
• väsymys ja heikkous
Mukaan National Cancer Institute ja Euroopan Cancer Society, riskejä Taxol uskotaan olevan suuremmat kuin hyötyä henkilöille, joilla on edennyt rintasyöpä.
trv. stvvk
- Taxotere ja Abraxanesttvk