Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Edessä kohdun- ja munasarjojen poisto :-/
Hei,olen 42v. tamperelainen kahden lapsen (tyttö 8v. ja poika 6v.) äiti ja ihanan miehen vaimo :).
En oikein tiennyt mille palstalle kirjoittaisin kun varsinaista syöpädiagnoosia ei ole vielä tullut, mutta jotain tuolla vatsassa kasvaa :-o. Vuosi sitten minulla oli todella mystinen episodi umpilisäkkeeni kanssa. Umppari teki märkäpesäkkeitä ympäri vatsan aluetta. Kaiken kaikkiaan umppari "puhkesi" neljä kertaa. Ensimmäisellä kerralla sitä ei saatu leikattua, koska ensimmäinen märkäpesäke oli toisen munasarjan ympärillä ja lääkäri ei tuolloin halunnut vielä poistaa tuota munasarjaa. Tulehdus hoidettiin antibiooteilla ja mut laitettiin puolen vuoden leikkausjonoon. Lopulta kun umppari saatiin leikattua, kaikki oireilu loppui siihen. Vähän ennen joulua sain patologin lausunnon, että poistetussa umpilisäkkeessä oli "tulehdukseen viittaava löydös" ja asia jätettiin siihen. Tuolloin oli kuitenkin pieni syöpäepäily kun umppari käyttäytyi niin oudosti.
Nyt reilu viikko sitten kävin gynekologilla kun minulla oli erinäisiä jo elämää haittaavia oireita, kuten erittäin runsaat kuukautiset, vatsakipuja, lämpöilyä, alaselän kipuja, äärimmäistä väsymystä. Ja nyt viimeisimpänä oireena tullut pienestäkin hengästyminen ja pistäminen vasemmassa rinnassa. Ultrassa kävi ilmi, että vatsassani oli runsaasti nestettä (ascitesta). Toista munasarjaa ei löytynyt ollenkaan kun vatsassa oli vain iso, harmaa massa. Polyyppiepäily ja rakkulaista kudosta.
Lääkäri kertoi, että harmia on luvassa ja oli pahoillaan, ettei voinut kertoa parempia uutisia. Edessä on todennäköisesti kohdun ja munasarjojen poisto. Ensi viikolla mulla on TAYSsissa kokovartalon CT-kuvaus, jossa tilanne toivottavasti tarkentuu, sitten leikkauksen suunnittelu ja leikkauspäivä näillä näkymin 12.12.
Ajatukset velloo sieltä "worst case scenario"sta ja synkistä ajatuksista jonkinlaiseen toiveikkuuteen ja taistelutahtoon. Mustaa huumoriakin jo löytyy. Ja yksi positiivisimmista, että mulla oli varmaankin juuri elämäni viimeisimmät menkat :)!!
Tässä siis minun tarinani. Vertaistukea kaipaisin ja ajatusten vaihtoa. Läheisimmät menee lähinnä sanattomaksi kun yritän asiasta puhua ja sen kyllä ymmärränkin.
-Satu-
- Edessä kohdun- ja munasarjojen poisto :-/SatuKuu