Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Mielipiteitänne tatuoinneista

Hei,

Olen miettinyt tosi paljon viime aikoina tatuoinnin ottamista. Olin halunnut tautoinnin jo vuosia ennen kun sain rintasyövän 32 vuotiaana ja nyt hoitojen loputtua haluaisin vihdoin toteuttaa suunnitelmanni. Mutta käteni turposi imusomukkeiden poiton jälkeen ja olen lukenut netistä että lymfaturvotus potilaiden ei ole järkevää ottaa tatuointeja infektioiden ja turvotuksen pahenemisen riskin takia. En ottaisi tatuointia turvonneeseen raajaan tai sen lähellekkään mutta ilmeisesti riski on silti olemassa.

Tämän miettiminen voi kuulostaa turhamaiselta mutta olen onnistunut kehittämään tästä itselleni oikein kunnon elämän laatu kriisin. Tatuointi kuvastaa monella tavalla kaikkea josta olen joutunut luopumaan syövän takia. Ja jos tätä elämää ei ehkä ole kovin montaa vuotta jäljellä niin mielummin riskeeraan ja teen mitä haluan kuin en tee mitään ja kadun loppuvaiheessa.

Toisaalta tämän turvotuksen kanssa eläminen on todella tylsää (ikuinen tukihihan ylöspäin repiminen ajaa hulluuteen) vaikka lymfaterapeuttini sanookin että turvotukseni on vain lievää tällä hetkellä. Jos turvotus pahenisi tatuoinnin jälkeen ottaisi se kyllä suuresti päähän.

Mitä mieltä olette ollakko varovainen vai annako palaa?

Lumi

lumi | 30.1.2009 klo 19:19:12