Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Voi kuinka kiitollinen olen vastauksestasi!
Hei KaaliSe R+ todennäköisesti tarkoittaa reseptoripositiivista syöpää, mutta kannattaa vielä onkologilta tarkistaa, mikä oli estrogeenireseptorien ja progesteronireseptorien prosentuaalinen osuus. Erityisesti progestoronireseptorien olemassaolo viittaa myönteiseen ennusteeseen, mutta kyllä estrogeenipositiivinenkin syöpä on periaatteessa positiivinen asia, antaahan se mahdollisuuden hoitaa tautia myös aromataasinestäjillä.
Omasta rintasyöpädiagnoosistani tuli viime viikolla vuosi täyteen, ja leikkauksen vuosipäivä on myöhemmin tällä viikolla. Yllättävän nopeasti aika on mennyt, vaikka jossakin vaiheessa tuntui, ettei se tahdo kulua millään ja että kolme viikkoa on pitkä aika tiputusten välillä.
Oma syöpäni oli heikosti hormonipositiivinen, ärhäkkä HER2-positiivinen syöpä, jossa primäärikasvaimen koko oli 3,5 cm niinkuin sinullakin. Sillä oli pienempi 2,1-senttinen kaveri ja 13 poikasta kainalossa, niin että koko oikea rinta vietiin ja kaikki imusolmukkeet myös, joita laskennassa oli 23. Leikkauksen jälkeen sain Taxoteren + Herceptiinin kolme kertaa (se yhdeksän viikon kuuri) ja päälle vielä kolme kertaa yhdistelmähoitoa eli CEF:iä. Rankkaa se oli, ja ensimmäisen tiputuksen sivuoireet varsinkin unohtumattomat.
Mutta tässä olen, hengissä, elämäniloisena ja voitontahtoisena. Taxotere vei hiukset ja intiimikarvoituksen varsinkin, mutta nyt hiukset ovat jo tuuheat ja silmäripsetkin pitkät! Ja kulmakarvat eivät lähteneet ensinkään, vaan menivät vain kiharaan:)
Sädehoitoja kävin saamassa Turussa ja siinä yhteydessä keskusteltiin kertaalleen tämä minun hormonistatukseni. Olin patologin lausunnon jälkeen siinä uskossa, että hormonireseptoreja ei ollut ensinkään, mutta niin vain paljastuin rajatapaukseksi, jolla reseptoreja ei ole tarpeeksi (vain 15 %). Niinpä en saa Tamofenia, ja ehkäpä hyvä niin. Niveliä kolottaa ilmankin, ja kärsin myös kylmistä ja kuumista aalloista erityisesti kuukautisten yhteydessä. Ikävällä tavalla vilunväristyksistä tulee mieleen rintasyövän tekeentyminen, mutta uskottava se on, että tämä kierros on nyt voitettu ja lusittu. 1-vuotiskontrollin tulokset olivat puhtaat ja veriarvot todella hyvät.
On tämä hurja sairaus, mutta elämä jatkuu diagnoosin jälkeenkin!
T. Karhutar
- Kiitos Karhutar,kaali
- Re: Kiitos Karhutar,Karhutar
- Re: Voi kuinka kiitollinen olen vastauksestasi!Karhutar