Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kokemuksia sisplatiinista? Lähteekö tukka?

Heippa!

Minä sain myös sisplatiinia ja erästä toista, vähän kiltimpää sytoa.

Tukka ei lähtenyt, vaikka harvenikin selvästi. Suihkussa aina huomasi, että reilusti irtoilee. Niin paljoa ei kuitenkaan lähtenyt, että ulkopuoliset olisivat edes huomanneet.

Valitettavasti kyseinen aina on kyllä muuten aika hirvittävä mömmö. En halua pelotella, mutta on hyvä tietää etukäteen, että olo voi olla aika surkea.

Itse en oksennellut, mutta kuvotus oli kovaa. Lisäksi tuli aivan uudenlainen totaalinen väsymystila. Alkuun en jaksanut edes katsoa tv:tä tai lukea, mikä sai ajan tuntumaan tosi pitkältä.

Huono olo ja väsymys kesti yleensä aika tarkkaan viikon verran. Sytojen välissä ehdin elää pari viikkoa melkein normaalia elämää. Sain lääkkeitä siis kolmen viikon välein.

Sisplatiinihan voi vahingoittaa munuaisia, joten niiden kuntoa seurataan veri- ja pissakokeilla. Minulla munuaiset kestivät ilman ongelmia, vaikka sainkin kovaa annosta. Lääke voi aiheuttaa myös korvien soimista, ja se oli kyllä välillä aika rasittavaa. Korvani soivat edelleen aina välillä, vaikka kuurista on jo vuosi.

Kannustukseksi voin sanoa, että ainakin minun tapauksessani sytoista toipuminen helpottui kerta kerralta. Eka ja toka kerta olivat pahimmat, mutta sitten tuli jo siedettävämpää. En tiedä, oppiiko keho jotenkin sietämään niitä paremmin.

Zofran-pahoinvointilääke auttoi minulla aika hyvin (se on kallista, mutta on olemassa huomattavasti halvempi rinnakkaislääke). Myös Kytril (tai joku sellainen) on kuulemma hyvä. Primperanista en juuri saanut apua. Lisäksi aloin saada sairaalassa jotain ekstrapahoinvointilääkettä suoneen, kun valitin, että pahoinvointi on kovaa. En tiedä nimeä, mutta se auttoi. Hoitajat tietävät kyllä näistä paljon, ja aina löytyy uusi pahoinvointilääke kokeiltavaksi, jos aiempi ei ole tehonnut. Viimeisillä sytokerroilla otin myös pientä annosta rauhoittavaa lääkettä Temestaa, joka myös saattaa helpottaa pahoinvointia ja auttaa muutenkin kestämään kurjat sairaalakäynnit.

Suosittelen sytoista toipuessa myös pakottamaan itsensä syömään säännöllisesti pieniä määriä, vaikka se tekeekin pahaa. Kun mahalaukussa on vähän ruokaa, olo pysyy huomattavasti parempana. Tyhjä maha pahentaa yökötystä selvästi.

Tsemppiä sinulle kovasti! Sytot aiheuttavat kurjan olon, mutta kyllä sen kestää, kun tietää, että niillä on tarkoitus hoitaa. Pitää vaan elää hetki kerrallaan ja ajatella, että seuraavana päivänä on aina pikkuisen parempi olo.
Annuskainen | 3.10.2010 klo 14:48:13