Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Miltä se tuntuu?

Minulla oli myös mastopaattiset, herkästi kuukautisten alla kivistävät rinnat, joten kasvaimet ehtivät isoiksi ennen kuin ne itse huomasin. Ja silloinkin, sain kaksi reissua tehdä lääkäriin, ennen kuin he uskoivat että kyhmyt on tutkittava. Kipu oli siinä vaiheessa jo päivittäistä ja pelottavaa ja rintakin kasvoi melkein silmissä.

Hoitojen jälkeen ei ole ollut mitään erityistä poistetun rinnan alueella. Kyhmyjä tai edes ihottumaa ei ole iholle tai arpeen ilmaantunut, mutta couperosaviirut ja täplät boosteralueella ja arvessa hätkähdyttivät. Niitä saattaa joillekin sädehoidosta tulla, kenellä muutenkin on atooppinen tai herkkä iho. Minulle sanottiin, että mahdolliset ihometarit olisivat lähinnä finnin näköisiä, joten jos "finni" tai nappula ei parin viikon sisällä häviä, on parempi rimpauttaa oirepolille.

Kipuaistimusten kanssa on aluksi luonnollisesti herkkä. Tunnon palautuminen ottaa leikkauksen ja muiden hoitojen jälkeen oman aikansa, ja sittenkin tunnottomuutta ja neuropaattista kipua saattaa esiintyä. Neuropaattisen kivun tunnistaa siitä, että ihon tuntee paineen tai lämpötilan vaihtelut epäluonnollisesti, esim. juuri noin että kevytkin hipaisu tuntuu vihlovalta. Toisaalta, myös lymfaattinen turvotus heikentää ihon tuntoa, joten aistimuksiaan kummastellessa kannattaa olla kärsivällinen varsinkin hoitojen aikana ja heti leikkauksen jälkeen.

Terveisin

Karhutar | 16.5.2012 klo 15:29:05