Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Toinen Cef takana...
Hei "Toinen Cef takana..."Aika tarkalleen vuosi sitten minulla oli 4 ceffiä takana. Tukka takana, mutta elämä edessä. Neljäs kerta oli jo aikamoinen kokemus, sillä minä voin todella pahoin neljännestä kerrasta eteen päin. Kestin ne kuitenkin sillä ajatuksella, että mitä kovemmin koettelee sitä paremmin tehoaa. En tiedä, onko todellisuudessa näin, mutta minua se auttoi henkisesti hyvinkin paljon. Viides ja kuudeskin kerta otti koville, turha kieltää. Lisäksi olen aika varma että on turha minunkaan sanoa, että kestät ne hoidot (kyllä sinä kestät), koska jokainen kokee hoidot ja niistä aiheutuvat sivuoireet omalla tavallaan ja yksilöllisesti.
Kirjoitat ettei sairaalasta saa vastauksia. Itsellänikin oli vähän samantapaisia kokemuksia, mutta toisaalta aina sain vastaukset, kun kysyin. Levinneisyystutkimukset (luustokartta ja ylävatsan ultraääni) minulle määrättiin vaikkei minulla imusolmukelevinneisyyttä ollutkaan, mutta syöpäni oli ärhäkkä eli luokkaa 3. Kiitos siitä hoitavalle onkologilleni. Keskustelin tilanteestani sukulaislääkärin kanssa ja hän sanoi, että jos minulle ei levinneisyystutkimuksia määrätä, minulla on oikeus ne pyytää. Tiedän myös työkaverini saaneen mm. luustokartan hänen sitä pyytäessään. Siispä: ÄLÄ LUOVUTA. Vaadi levinneisyystutkimukset vaikka tuntuisikin että taistelet tuulimyllyjä vastaan.
Kun ensimmäisen kerran tapasi leikkaavan lääkärini, oli järkyttynyt ja sen vuoksi mieheni oli mukana. Helpotus oli suuri, kun pääsin jo seuraavana päivänä leikkaukseen. Lääkäri määräsi minulle jo suoralta kädeltä 6 kk sairauslomaa ja MÄÄRÄSI minulle hoidoksi paljon liikuntaa, hyvää ravintoa ja harrastuksia. Kaikkia näitä toteutin ja uskon, että se kantoi minua niin, että fyysisesti jaksoin hoidot. Henkinen puoli välillä keikkui puolelta toiselle, mutta sen sanottiin kuuluvan asiaan.
Sytostaattien jälkeen sain vielä sädehoidon 25 kertaa ja 5 vuoden tamoksiinilääkityksen. Näin on nyt mentävä eteen päin.
Pahalta tuntui, kun tukka lähti. En käyttänyt peruukkia, sillä päätin kohdata asiat sellaisena kuin ne vastaan tulivat. Rinta (minulle tehtiin osapoisto)ärtyi jokaisen sytostaattikerran jälkeen mutta vähitellen laantui. Sädetys poltti ihon, mutta se parantui aika nopsaan sädetysten loputtua. Sairaalassa (!) minulle suositeltiin lymfaterapiaa ja onnekseni pääsin hyvälle lymfaterapeutille vaikka hänellä paljon asiakkaita onkin. Jos sinulla on turvotusta rinnassa ja leikatun rinnan puoleisessa yläraajassa, kysy maksusitoumusta tai vähintäänkin lähetettä lymfaan. Joillakin paikkakunnilla se jopa onnistuu. Jos paikkakunnallasi on lymfaterapeutteja, kysy missä hoitojen vaiheessa he alkavat tehdä lymfaa. Itse aloitin lymfassa käynnin sädehoitojen aikana. Lymfaterapiálla saada kudosnesteet liikkeelle ja se edesauttaa mm. rinnan arven pehmentymistä.
Tästä aiheesta voisin jatkaa vaikka miten paljon, mutta tiedän kokemuksesta että asioiden sulattelu vie aikaa.
Anna itsellesi aikaa ja ole itsellesi armollinen. Sinulla on lupa olla välillä heikko, mutta taistele. Vekki rinnassa peittyy paidan alle ja tukka kasvaa entistä ehompana. Huono olo kestää muutamasta päivästä viikkoon, mutta sen jälkeen sinulla on vähintään kaksi viikkoa aikaa itsellesi.
Muista, että paistaa se aurinko risukasaankin!
- Toinen Cef takana...kissuliini-67
- Re: Toinen Cef takana...tinttu
- Re: Toinen Cef takana...pistaasi
- Re: Toinen Cef takana...Kisuliini
- Re: Toinen Cef takana...Russeli 08
- Re: Toinen Cef takana...tähtitaivas