Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
rinnan korjausleikkauksesta ja vähän muustakin
Hei,Olen talvesta lähtien odottanut rintakasvaimelleni diagnoosia (mammografia, ultra, ohut- ja paksuneulanäytteet otettu maaliskuussa) mutta edelleen se on auki. Nyt kuitenkin asiat on edenneet mukavasti. Perjantaina olin magneettikuvassa ja tänään otettiin koepala. 2-3 viikon päästä viimein saan tietää!!! Odottavan aika kun on ollut hieman pitkä...
No kuitenkin, minulla on mitä ilmeisimmin harvinainen phyllodes kasvain. Sitä ei ole pystytty neulanäytteistä osoittamaan mutta radiologiset tutkimukset, kasvaimen koko (10 cm!) ja nopea kasvu viittaavat siihen. N. 50% mahikset että on hyvänlaatuinen. Hyvänlaatuisetkin phyllodes kasvaimet on poistettava kunnolla sillä nämä uusivat herkästi. Tänään kirurgini selitti vaihtoehtoja. Mikäli on pahanlaatuinen, asia on helppo, rinta poistetaan normaaliin tapaan. Mikäli on hyvänlaatuinen, rinta joudutaan silloinkin poistamaan, koska kasvain on niin iso ja kiinni ihossa. Samassa leikkauksessa on kuitenkin mahdollisuus rakentaa uusi. Minä olen kuitenkin melko hoikka ihminen ja lääkärin mukaan on vaikea löytää omaa kudosta uuteen rintaan. Olisi mukava tietää onko täällä kohtalotovereita joille rintaa ei ole pystytty tekemään omasta kudoksesta ja minkälaisia kokemuksia on silikoneista? En haluaisi uudesta rinnasta mitään ongelmaa, joten mieluummin olen vaikka ilman jos odotettavissa on ongelmia.
Olen hengaillut tällä palstalla maaliskuusta lähtien vaikka syöpädoagnoosia ei (vielä) olekaan. Olen oppinut paljon palstalaisten keskusteluista sekä omasta "odotusajastani" ja tiedän nyt vähän siitä mitä on olla syöpäsairas. Itse olen vielä toiveikas että pääsen vähällä, ja voin jälkikäteen ajatella että tämä on ollut vain erittäin opettavainen kokemus. Mutta huonoina hetkinä hiipii pelko siitä että kasvain on pahinta mahdollista laatua, jolloin tilanne on melko toivoton. Kaikille tsemppiä sairauden nujertamiseen ja oikein lämpöistä ja mukavaa juhannusta!
- rinnan korjausleikkauksesta ja vähän muustakinjane68