Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
kohdunkaulan syövän markkeri
Hei!Olen 41-vuotias 2004 kohdunkaulansyövän sairastanut nainen Pohjois-Suomesta. Syöpäni oli luokkaa stage IIb ja gradus 3.
Sain ennen radikaalileikkausta sisäistä sädehoitoa sekä 4 kertaa sytostaatteja. Hoitovaste oli hyvä ja kasvaimeni hävisi näillä hoidoilla lähes kokonaan.Leikkauksessa poistettiin kohtu, munasarjat ja nivusista imusolmukkeet molemmilta puolilta. Leikkauksen jälkeen sain vielä 28 kertaa sädehoitoa. Ennen leikkausta/muita hoitoja markkerini oli hieman yli 5 viitearvon ollessa 2.5. Olen käynyt kontrolleissa 3-4kuukauden välein. 2006 syksystä lähtien markkeri on ollut pikku hiljaa nouseva, 0,9 ,1,4,ja joulukuussa-07 se olikin sitten 1,6 MUTTA viitearvo olikin yllättäen pudonnut 1,5:een! Tiedustelin asiaa lääkäriltä,mutta hän ei osannut vastata, viitearvon muutos tuli yllätyksenä hänellekin! Selvisi että keskussairaala oli vaihtanut näytteen tutkivaa laboratoriota(kustannussyistä) ja tämän kyseisen laborarorion viitearvo olikin sitten 1,5. Tämä tarkoitti sitten sitä, että minun markkerini olikin sitten merkattu "tähdellä" ja kun lisäksi radiologi löysi para-aortaalisista imusolmukkeista pientä suurentumaa, jouduin magneettikuviin ja uuteen merkkiainetestiin tammikuussa-08. Kuvissa ei kuulemma ollut mitään poikkeavaa ja markkeri pudonnut 1,3:een.Olisin kiinnostunut kuulemaan, onko teillä vastaavanlaisia kokemuksia viitearvoista ja heittelevätkö teidän viitearvonne normaalisti, siis nimenomaan S-SCC-Ag?
Olen myös kärsinyt vatsaongelmista sädehoidon jälkeen, onko kokemuksia vastaavista? Jään kiinnostuneena odottamaan kommenttejanne. Kysy ihmeessä, jos asiat jäivät epäselviksi! PS. Mansikka1 vai 2(Raahesta), jos olet "kuulolla", Sinua saan kiittää, että ylipäätään jaksoin tsempata sairauteni aikana. Esimerkilläsi ja asenteellasi valoit rohkeutta minuun heinäkuussa-04 OYS:ssa ensimmäisiä sytoja tiputeltaessa!!KIITOS!
- kohdunkaulan syövän markkerisakripa