Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Potilaan ikä: Loop-hoitoon vai leikkaukseen?
Onko harvinaista päästä loop-hoitoon jos potilaan ikä on lähellä vaihdevuosi-ikää? Onko yleinen käytäntö että papan ja kolposkopian perusteella ilmenneitä solumuutoksia tai syöpäepäilyitä hoidetaan keski-ikää lähestyvillä naisilla pääosin vain määräämällä kohdunpoistoon/munasarjojen poistoon? Annetaanko loop-hoitoa vain synnyttämisikäisille naisille?Olen yrittänyt ottaa selvää mitä haittavaikutuksia kohdun/munasarjojen poistolla jatkossa olisi. Lääkäri ei ole informaatiota antanut, on kai siihen liian kiireinen? Vai onko syynä se että jos potilas etukäteen tietää mitä ongelmia on odotettavissa niin potilas saattaa vastustaa leikkausta? Munasarjojen poisto lopettaa hormonituotannon ja vaihdevuodet alkavat nopeasti. Entä kohdunpoisto, onko siinä seurauksena vain kuukautisten loppuminen edessä - onko muita vaikutuksia?
En halua arvostella lääkärien menetelmiä. Olen vain tietämätön ja koen tämän tietämättömyyteni hyvin pelottavana.
Ilmeisestihän loop-hoidolla ei aina saada poistettua kaikkea epäilyttävää solumuutosta. Kohdun ja munasarjojen poistoa kai suositellaan siksi ettei jatkossa syöpä leviäisi näihin elimiin. Nuoremmilla naisilla nuo solumuutokset saattavat jopa korjaantua itsestään mutta vanhemmilla syövän uusiutumisriski on suurempi.
Olen kiitollinen jos jollakulla on lisätietoa asioista taikka jos olen ymmärtänyt asioita väärin, niin tässä on mahdollisuus oikaista.
- Potilaan ikä: Loop-hoitoon vai leikkaukseen?lumitähti