Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Munasarjassa semimaligni 2008

Minulta löydettiin myös toisesta munasarjasta borderline tapaus parisen vuotta sitten. Olin jo varannut vuosittaisen kontrolliajan yksityiselle gynekologille (PAPA-koetta ja e-pillerireseptin uusimista varten), kun "sopivasti" paria viikkoa ennen kyseistä aikaa alkoi tuntua äkkinäisiä pistäviä kipuja alavatsassa. Gynekologi sitten ultrasi ja pisti lähetteen sairaalaan.

Noin kuukauden päästä tähystyksessä poistettiin ehjänä toinen munasarja kystineen ja patologin vastaukseksi tuli juuri tuo bordeline tapaus. Omani oli halkasijaltaan n. 5cm. Kertoivat tuloksista vasta ekassa kontrollissa leikkauksen jälkeen, eli n. 2kk päästä. Kuulin, että samoihin aikoihin oli leikattu toinenkin nuori tyttö, jolta kuitenkin jouduttiin poistamaan molemmat munasarjat kun oli päässyt molempiin kasvamaan ja vielä aika isot mötikät.

Nyt olen pari vuotta käynyt aina 6kk välein ja kaikki ok (eka vuosi n. 3kk välein). Kohta ilmeisesti riittää se kerta vuoteen jolloin muutenkin käyn tarkastuksessa juuri esim. e-pillerireseptin takia.

Missään vaiheessa ei ole pahemmin ahistanut, sillä 100% parantumisluvut ovat nekin lähes 100%. Ja koska kyseessä borderline tapaus niin jos lähettääkin etäpesäkkeitä ne on semmosia "ei-invasioivia" eli helppo vaan leikata pois siitä elimen "päältä". Ainoa mitä joskus ajattelee on, että jos uusiutuu toiseen munasarjaan, ja jos se pitäisi leikata kokonaan pois, niin lapsien saanti olisi sitten siinä. Itsellä ei vielä lapsia, olen alle 30v. ja en edes seurustele tällä hetkellä. Tosin adoptio olisi minulle myös hyvä vaihtoehto. Ja vaikka munasarjasta olisi vain 1/4 jäljellä voi käsittääkseni silti tulla raskaaksi.

Vaikka en edes ajattele koko asiaa melkeimpä koskaan lukuun ottamatta kontrollia edeltävää lievää jännitystä, niin osaa tämän takia ehkä kuitenkin arvostaa omaa terveyttään hieman eri tavalla:)

Polka | 17.8.2010 klo 02:45:21