Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Lymfooman hoidoista rintasyöpä?
Lymfoman hoitoon käytetään mahdollisimman suuret sädeannokset. Sairastin lymfoman 20 v sitten, sain sädehoitoa nielun,kaulan ja rintojen alueelle. Jo hoitojen päätyttyä sanottiin, että jatkossa on hyvin mahdollista että sairastun joko kilpirauhassyöpään tai rintasyöpään, sädeannokset ovat niin isoja. Rintasyövän olen nyt saanut, kilpirauhassyöpää en vielä...Rintasyöpäni ei ollut hormoneista riippuvaista sorttia, eli sain sytostaattina CEF x6. Paska juttu tämä uusi syöpä, mutta toisaalta olen saanut 20 vuotta hyvää tervettä aikaa tässä välillä!Hoidot annetaan rintasyöpään sinullekin varmasti aivan normaalisti.Yleensä tällaisessa tilanteessa ei tehdä osapoistoa, koska jäljelle jäänyttä rintaa ei voida sädettää kunnolla, sytostaatit saat aika varmasti, hormonilääkityksen jos sellainen on tarpeen, Herceptinin jos siitä on hyötyä ja sitä on tarpeellista käyttää. Täydellistä leikatun rinnan alueen ja kainalon sädehoitoa tuskin voidaan antaa, mutta mikäli leikkausnäytettä tutkivan patologin mielestä on aiheellista, voidaan antaa arpialueelle vähäinen sädeannos.
Siellä missä olet saanut sädehoitosi on tarkka tieto paljonko säteitä olet millekin alueelle saanut. Säteissä on elämänikäinen yläraja mitä kullekin alueelle voidaan antaa, joten jos sinulle katsotaan aiheelliseksi ja luvataan antaa lisäsäteitä ,ota ne vastaan.
Sytostaateissa on joillakin aineilla elämänikäinen max annos, toisia voidaan antaa tauon jälkeen uudelleen ja joitakin voidaan antaa aivan sietokyvyn mukaan. Eli näissä aineissa on ratkaisevaa, mitä sinulle on silloin annettu. Onneksi on onkologit jotka laskevat mitä on tarpeellista ja turvallista antaa. Mikäli sinulla on ollut pieni kasvain, jonka uusiutumisriski on pieni, voi tietenkin olla ettei katsota aiheelliseksi sytostaatteja ollenkaan.
Tsemppiä jatkossa, onneksi sinulla on takanasi kokemus kuinka syövästä voi selvitä, se on ainakin minua auttanut vaikeimpien päivien yli
- Re: Lymfooman hoidoista rintasyöpä?tanssityttö
- Re: Lymfooman hoidoista rintasyöpä?tanssityttö