Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Poistetut rintakasvaimet ja minipillerit?

hei!

multa on poistettu 2010 kolme hyvänlaatuista kasvainta toisesta rinnasta eikä hoitoja operaation jälkeen tarvittu. Äitini nukkui pois 40-vuotiaana rintasyövän kanssa taisteltuaan kolmen vuoden ajan. Äitini syöpä oli hyvin aggressiivinen, uusi hoidoista huolimatta nopeasti. Syöpä oli hormonipositiivinen ja sitä ei ole todettu periytyväksi, vaikka riskini ovatkin kohonneet äitini sairauden vuoksi. Eikä omatkaan kasvaimet liputa hyvä puolesta.

toiset lääkärit sanovat, että ehkäisypillerit ovat poissa kuvioista ja toiset kokevat että vain yhdistelmäehkäisy on olematon vaihtoehto.

Sain juuri toisen lapseni ja nyt oma lääkärini uskalsi aloitaa mulle creazette - minipillerit. Kuulemma näillä ei ole samanlaista provosoivaa vaikutusta kuin yhdistelmäehkäisyllä. Aiemmin vannoin, etten enään ikinä aloita hormonaalisia ehkäsyvalmisteita. Samaan aikaan puhutaan myös, että keltarauhashormonilla on kohdun limakalvoja hoitava vaikutus.

Itse sairastuin rintani kanssa -04 ja leikkaus oli vasta -10. Oireistona oli aluksi kipu ja kirkas vuoto yhdestä maitotiehyestä joka vuosien varrella muuttui veriseksi, sekä tunsin itse rinnassa patteja (jota lääkäri ei tuntenut ja jotka näyttäytyivät kystina rinnassa ensimmäisissä tutkimuksissa) Pojat olen saanut -09 ja -11, molempien kanssa on imetys onnistunut. Esikoiseni sai pumpattua äidinmaitoa ja silloin jo rinnassani oli nuo kasvaimet. Nyt seuranta on vuosittain, aikoinaan tehtiin kaikki mahdolliset tukimukset; ultrat, mammografiat, ohut-ja paksuneulat sekä magneettikuvat.

Tarkennuksena siis, KYSYMYKSENI ON;
kuinkas teidän konkareiden saamat vastaukset tohtoreilta sekä kokemuksenne rintakasvaintilanteeseen ja ehkäisyvalmisteisiin - eritoten siis keltarauhashormonivalmisteisiin?
Hedda | 22.11.2011 klo 09:45:57