Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
5-vuoden kontrolli rintasyövässä - yllätyskesäloma -
Heips, olen lukenut tätä palstaa tosi ahkerasti nyt muutaman kuukauden ajan ja sitä ennenkin 5-7 vuotta sitten. Vuonna 2003 elokuussa minulta poistettiin pahanlaatuinen kyhmy vasemmasta rinnasta. In situ carsinoma. Ei muita hoitoja. Vuoden kuluttua mammografia ja ultraääni. Keväällä 2004 vasempaan rintaan alkoi kehittyä uusi patti, samalle leikautulle kohdalle, otin yhteyttä sairaalaan ja sain ajan jo maaliskuulle. Syöpä olikin riehaantunut koko rintaan ja rinnan poisto edessä. 2.6.2004 tehtiin vasemman rinnan poisto ja alavatsalta otetiin TRAM-kieleke. Paraneminen sujui moitteettomasti ja olin erittäin tyytyväinen uuteen rintaani ja pienentyneeseen vatsaani! Normaalit kontrollit, ei muita hoitoja, edelleen diagnoosi "viaton" carcinoma papillare in situ. Kontrolleissa olen käynyt Naistenklinikalla ja ns. normaaleissa mammografioissa, eli omasta mielestä tosi tiheään tahtiin. Joulukuussa 2008 oli ns. normi mammografia, tämän ikäisellä ihmisellä kun niitä on (synt. 1956) ja sieltä sain uusintakutsun kuvauksiin tammikuussa, koskien vasempaa rintaa, ei niissä mitään epäilyttävää kuitenkaan löytynyt. Itse ajattelin, että miten siihen tekotissiin voisi tulla syöpää? Naistenklinikalle kesäkuussa 5-vuotis kontrolliin, soitin sinne, että kannattako nyt sitten heti tullakaan, koska juuri 5 kk sitten olen ollut yleisissä kuvauksissa. Tänne vaan, ajat ja kaikki varattu. Mammografiassa ei mitään erikoista, ultraäänessä nähtiin suurentuneita imusolmukkeita, joista otettiin paksuneulanäytteitä. Vastaus oli syöpää ja kainalon imusolmukkeiden poisto 31.7. Leikkauksessa kainalon tyhjennyksessä 14 imusolmukkeessa syöpää ja muutamia ei pystytty poistamaan, koska ne olivat liian ylhäällä, soliskuopassa ja kiinnittyneinä verisuoniin, niin mestaaseja ymmärtääkseni sielläkin. Mammografia ei yltänyt näin korkealle. Lisäksi poistettiin rinnan alaosasta kaistale, joka oli entistä luomurintaa. Epikriisiä en ole saanut vielä ja kertakaikkiaan en saanut lääkäristä mitään irti, minä siellä kysymysmerkkinä, muutakuin gradus III, duktaalinen karsinooma. Sytopolille ja siellä jatkot. Luuston gammakuvauksessa X kylkiluussa ja oikeassa reidessä kertymät, metastaasit. Vartalon tietokonetomografiassa samat löydökset ja ne pampulat olkavarressa. Ei muita löydöksiä. Voisiko sanoa onneksi. Nyt olen tässä haavojani nuollut ja odottelen pääsyä säde- ja syöpätautien klinikalle 17.9. Töihin 31.8. ihan kuin olisin lomalla ollut... ei ole kyllä nyt työasiat mielessä pyörineet! Jatkot mietityttää ja mitenkähän näitten kanssa sitten selvitään, onneksi mulla on hyvä yleiskunto ja mielikin toivorikas, en pelkää hoitoja vaan katson kaiken olevan minulle eduksi... mutta, mutta, jotenkin tuntuu huonoa tuuria olevan, sillä käsi on ollut kipeä vuosia, sanoin joka kerta siitä kun kävin kontrolleissa, sehän kuului asiaan, kun oli aikaisemmin tehty suuri leikkaus..... kiire töissä, stressi, kaikki tietysti vaikuttaa kaikkeen! Toivoa en menetä koskaan ja eteenpäin häntä pystyssä mennään!!! Ja kesälomatkin vielä pitämättä... Hyvää jatkoa kaikille sairastuneille, parantuneille, ihmeellistä elämää on paljon vielä jäljellä!- 5-vuoden kontrolli rintasyövässä - yllätyskesäloma -inski