Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Munasarjapotilaat, kertokaa jotain positiivista!
Mun sairaus on jo vanha juttu, 10 vuoden seurantakin on jo taakse jäänyttä elämää. Sairastuin vuonna 1994. Ilman läheisten tukea minua ei varmasti enää olisi.Ystävät ja sukulaiset, kaikkein läheisin rakas. Teidän tuki sairastuneelle ja hänen perheenjäsenilleen on mittaamattoman arvokasta. Niin pientä asiaa ei ole, ettei voisi soittaa. Tai käydä kotona tai sairaalassa katsomassa. Yhdessä saa itkeä, jos siltä tuntuu. Sääli ei auta ketään, eikä hylkääminen.
Mieheni kanssa puhuimme tulevista asioista, missä ollaan vuoden päästä jne. Mun positiivinen asenne oli miehelle aika raskasta, mutta onneksi hän jaksoi.
Mulla oli sytostaatit kolmen viikon välein ja siinä välissä pääsin viikoksi töihin. En varmaan ollut kovin tehokas, mutta se oli oman mielenterveyden kannalta tosi tärkeää. Samaten kuin se, että pääsin käymään kaupassa ja kirjastossa, niin näin muitakin ihmisiä. Töissäolo myös vaikutti positiivisesti työyhteisöön, kun työkaverit näkivät, että olen kaikesta huolimatta kohtuullisessa kunnossa. Ja vielä tärkeämpänä pidin sitä, että monta kymmentä ihmistä sai omin silmin nähdä sen tosiasian, ettei syöpä ole kuoleman synonyymi.
Tänä päivänä olen terveempi kuin koskaan. Jälkiseurantajakson kärsin ylipainosta, mutta kun se maaginen kymppi tuli täyteen, niin paino alkoi laskemaan ;) Sairauteni takia en voi saada lapsia. Se oli vaikea paikka noin vuosi-pari vuotta sairauden toteamisen jälkeen. Sen jälkeen siihen vaan on kypsynyt ja nyt olen itsekkään onnellinen, että olen kahdestaan mieheni kanssa. Siis tilanteet muokkaavat ihmistä ja kaikkeen sopeutuu. No, mun nelijalkaiset lenkkikaverit saa pahimman hellittelyvimman pysymään aisoissa :D
Elä nyt, tänään juuri tätä päivää.
Huomenna sanot taas itsellesi:
"Tänään elän tätä päivää, eilinen oli jo, huominen tulee ajallaan."
Usko, että jokaisen yön jälkeen tulee uusi huominen ja eilistä et enää voi muuttaa.
Voimia Sinulle, ystävyydellä Sariliini
- Re: Munasarjapotilaat, kertokaa jotain positiivista!Sariliini