Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: suuri kasvain
Hei toukokuu!On ihan siitä kiinni, millaisen lääkärin sattuu nenänsä eteen saamaan, osaako se antaa ollenkaan myönteisiä toivonaiheita. Jotkut eivät osaa, he vain tuijottavat tilastojaan ja ennustelevat niissä pitäytyen, eivätkä ikään kuin uskalla hivenenkään raottaa verhoa että päivä paistaisi huoneeseen edes vähän. Minusta se on kummallista: onhan selvää että toiveikkaampi potilas on myös hoitoja jaksavampi ja kipuja sietävämpi potilas.
Arvostan kyllä lääkärin rehellisyyttä, mutta kun tosiasia on, että kukaan heistä ei oikeasti voi tietää juuri siinä edessään olevan potilaan kohtaloa, ei minusta haittaisi vaikka toisi tämänkin asian esille.
Minua rohkaisi vanha jo eläkkeelle jäänyt lääkäri eka vastaanotolla. Hän osoitti lattialaattojen välissä olevaa viivaa ja sanoi: syöpä on arvaamaton, se voi mennä suoraa viivaa kuin kaikkien ennusteiden mukaisesti, mutta se voi yhtä hyvin poiketa tänne tai tuonne, jopa palata takaisin lähtökohtaan eikä sitä silloin enää olekaan. Kannattaa koettaa luottaa hoitoihin ja uskoa että selviää.
Tämä rohkaisi minua, vaikka olin juuri saanut kuulla tautini kauheat lähtökohdat. Muistakaa tekin, että kaikki ennusteet perustuvat tilastoihin ja aina jossain on rako sille ihmisillekin, aina jossain joku pelastuu sinne toiseenkin sarakkeeseen, mihin lähtökohdat eivät koskaan olisi antaneet aihetta.
Minua niin surettaa lukea täältä nuorten äitien tarinoita. Taudista on tullut yhä nuorempien naisten sairaus, mikä tarkoittaa että mukana kärsimässä on pieniä lapsia ja perheitä, joiden elämän piti vasta olla alussa ja kaikki ovet avoimina eteenpäin.
Lämmin halaus teille kaikille nuorille äideille ja voimia matkaan! Minulla oli nuorimmaiseni mukana sillä ekalla vastaanotolla, sillä olin vielä raskaana. Nyt hän on suloinen nelivuotias pellavapää. Pahimmissa kohdissa en uskonut, että ehtisin koskaan kuulla hänen kutsuvan "äitiä" - mutta aggressiivinen tautini teki pari sivumutkaa ja tässä nyt ollaan, onnellisina kaikista eletyistä päivistä.
Selina
- suuri kasvaintoukokuu6
- Re: suuri kasvainKarhutar
- Re: suuri kasvaintuutikki-t
- Re: suuri kasvainSelina2
- Re: suuri kasvaintoukokuu6
- Re: suuri kasvaintuutikki-t
- Re: suuri kasvainKarhutar
- Re: suuri kasvainAnushka