Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Epätietoisuulle tuli loppu

Huomenta!

Luin tekstisi. Olet juuri saanut tiedon, että rintasi poistetaan. Koet sen nyt vaikeana asiana ja työstät sitä varmasti koko ajan. Ehkäpä vähitellen alat hyväksyä sen, että rinta leikataan pois.Miksi? Jotta se tauti saadaan pois. Ehkäpä ymmärrät sen jo nyt, mutta tiedän, että järki ja tunteet ovat kaksi eri asiaa.

Itselläni leikattiin oikea rinta pois keväällä. Myös kainalo ns. tyhjennettiin. Itselleni rinnanpoisto oli pikkujuttu, koska halusin itsekin kasvaimet (mulla oli neljä) pois. Kaitpa sitä punnitsi, että kumpi on OIKEASTI tärkeämpi: rinta vai terveys. Mutta me kukin käsittelemme rinnanpoistoakin eri tavalla, ja toivon, että saat viestiä myös niiltä naisilta, joille rinnanpoisto on ollut tosi vaikea asia. Kenties saat viisasta palautetta siitä, miten nuo naiset ovat selviytyneet pahimman yli.

Minä kerroin lapsille (13,10,7) koko asiasta vasta sitten, kun sain leikkausajan. Kerroin, että äidillä on pahanlaatuinen (tuossa vaiheessa en käyttänyt sanaa syöpä...nyt jo käsitelty sana syöpäkin...)kasvain ja äidin rinta pitää leikata pois. Varauduin siihen, että joku lapsista kysyy: "Kuoletko sinä?" No, kysyihän yksi heti. Vastasin:"En."

Meillä on toiminut se hyvin, että olen kertonut aina vain sen seuraavan vaiheen, mahdollisimman tavallisena asiana. Meillä on näin ollen eletty tavallista elämää korostamatta sairauttani. Esimerkiksi sytostaattihoidoista ja hiustenlähdöistä kerroin viikkoa ennen, kuin hoidot alkoivat. Mielestäni on turha kuormittaa lapsia liialla tiedolla yhdellä kerralla.

Muista - älä jää liikaa pohtimaan tätä juttua nyt tällä hetkellä (tiedän, ei helppoa). Nyt olet hoidossa. Rauhoitu ja yritä olla levollisin mielin.

Silkki | 26.9.2012 klo 09:41:02