Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Ruokavaliovinkkejä sytostaattien ajaksi?

Hei Karhutar ja tsemppiä ensimäiseen Taxotereen.

Ohejeita en ole saanut, muuta kuin, että alkoholia ja vitamiinilisiä tulee vältää päivää ennen, tiputuspäivänä, ja yksi päivä tiputuksen jälkee. Mutta täältä löytyy perusjuttuja ravinnosta:
http://www.cancer.fi/potilaatjalaheiset/hyvinvointi/ravinto/
Ja sivun alalaidassa linkki, josta löytyy tilattava ja PDF muodossa oleva Syöpäpotilaan ravitsemusopas, jos et ole sitä saanut sairaalastasi. Sitä ooppusta olen lueskellut mielenkiinnosta ja siellä on energiapitoisten ruokien reseptejäkin. Sytostaattien aikana on hyvä syödä energiapitoista ruokaa, vaikka ei aina niin maistuisikaan. Sytostaatit tuhoaa myös terveitä ja hyviä soluja ja solujen uudistuminen vaatii tosi paljon energiaa, vaikka ei tekisi mitään fyysisesti energiaa kuluttavaa. Eli unohdetaan kaikki "kenyt" ruoka. Ja tietty

Vaikka Taxotere ei minulle aiheuttanu pahoinvointia, niin minulla ainakin ensimmäisellä kierroksella suolisto oli tosi kovilla. Tokalla viikolla ensimmäisestä tiputuksesta alkoi ripuli ja tuntui että koko peräsuoli kouristeli ja särki. Ymmärsin vasta silloin alkaa syömään puuroa. Siitä asti olen syönyt Kaurapuuroa joka aamu ja puuron sekaan sekoitan sitä pellavan siemenrouheita, marjoja ja Gefilus mustikka-vadelma soppaa. Kuvittelen ainakin, että tämä aamiaseni on pitänyt siitä asti vatsani ja suolistoni "rauhallisena". Toisilla tulee ennen ripulia ummetusta, joka muuttuu sitten ripuliksi, joten vatsaa kannattaa helliä vatsaystävällisellä ravinnolla jo valmiiksi ennen tiputusta. Välttelin myös tulisia ruokia, niistä tuli helposti vatsa kipeäksi. Mutta "kuuntele" omaa vatsaasi ja suolistoa, jos ei oireile, älä turhaan rajoita mitään ruokia.

Silloin kun vatsa "kiukuttelee" en myöskään juo kahvia, ei se kiellettyä ole, mutta kahvi kun muutenkin ärsyttää vatsaa ja suolistoa. Kamommilla tee on minulla myös uusi tuttavuus. Se kuulemma rauhoittaa niin mieltä kuin vatsan limakalvojakin. Ainiin puolukka ja karpalo (marjoina tai mehuna) ovat niin happamia, että kuulemma bakteerit eivät pysty pesiytymään virtsateihin.

Tässä nyt jotain, kirjoittelen lisää, jos tulee mieleen.

MeriTuuli
MeriTuuli | 10.7.2007 klo 15:05:42