Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Fysioterapia
Hei TokaOlen hankkinut yksityisesti lähetteen sekä fysioterapiaan että lymfaan, ja kela korvaa sen, minkä korvaa, omavastuuosuuden jälkeen. Käytännössä monet sairaanhoitopiirit tai terveyskeskukset antavat rintasyöpäpotilaille maksusitoumuksen 15 lymfahierontakertaan, mutta lähete pitää hankkia ns. kuntoutustyöryhmän kautta.
Olen lukenut jostakin, että hierontaa ei saisi 4 vuoteen syöpäpotilaalle antaa, mutta tämä taitaa olla enemmän mutupuhetta kuin todellista tietoa. Rintarangan jäykkyydet oikenevat selän ja hartiaseudun manipulaatiolla, ja ainoastaan ultraäänihoidot ja leikatun puolen käden voimakas hieronta ovat useimpien asiantuntijoiden mukaan kiellettyjä. Myöskään pussihoitoa (VacuPress) ei pidetä lymfaa korvaavana vaihtoehtona.
Olen itse käynyt sekä hierottavana että lymfassa. Molemmat ovat parantaneet toimintakykyä kummasti, mutta niinkuin fysioterapeuttisi sanoi, ne eivät korvaa omaehtoista jumppaa ja liikuntaa. Keppijumppaa ja sauvakävelyä olen jo kokeillutkin vanhojen lajien (jooga ja pilates) rinnalla. Liikkuvuuteni on ihan kohtalainen, vaikkei se tietenkään vastaa tilannetta ennen leikkausta.
Ja kivuista jos kärsit, niin myös akupunktiota sietää harkita, kunhan muistaa että leikatun puolen käteen ei saa pistellä mitään! Olen itse saanut akupunktiosta apua jännityspäänsärkyihin.
T. Karhutar
- FysioterapiaToka
- Re: FysioterapiaKarhutar
- Re: Fysioterapiabellavita
- Re: Fysioterapiabellavita
- Re: FysioterapiaKarhutar