Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Epäilys nakertelee mielessäni....
Hei!Kurjaa, että oot jääny pohtimaan näitä asioita yksin, tai nythän sen "ääneen" kirjoitit tänne..
Kannattaisi ottaa hoitavaan yksikköön yhteys, pyytää että saisit jutella hoitajan tai lääkärin kanssa näistä asioista, kun ne sinua pohdituttavat.
Riippuu täysin siitä syövän tyypistä, koosta, sijainnista, mahdollisesta levinneisyydestä, että mitkä ovat jatkohoidot. Nämä ovat siis yksilöllisiä asioita. Koko Suomessa on kuitenkin sama hoito kutakuinkin, kun hoitavissa yksiköissä käytetään "käypä hoito"-linjausta; hoidetaan siis siten, kuten parhaaksi ollaan huomattu.
Itsellä alussa puhuttiin, että ehkä pelkkä leikkaus riittää; ehkä hormonihoito lisäksi. Ja tautina siis medullaarinen mamma karsinooma, kainaloa ei tyhjennetty, sillä vartija-imusolmuke oli puhdas ja tauti siis paikallinen. Koko rinta poistettiin.
Koska kuitenkin siis minulla oli hormoni-negatiivinen (progesteroni&estrogeeni), ei hormoneista ole apua. Samoin koska her2 negatiivinen, ei siitäkään apua.
Kontrolli on vasta vuoden kuluttua siksi, koska vaikka kävisit joka kuukausi kontrolleissa, ei taudin mahdollinen uusiutuminen esty sillä. Toisin sanoen kontrolleja on järkeistetty, koska tutkimusten mukaan sillä ei ole ennalta ehkäisevää tehoa. Tärkeintä on tarkkailla itseään ja ottaa tarpeen mukaan hoitavaan yksikköön yhteys.
Minä itse suosittelisin sinua ottamaan hoitavaan yksikköön yhteys ja puhumaan asiasta, että asia sinua vaivaa. Uskon, että he ymmärtävät ja käyvät asian läpi joko puhelimessa tai vastaanotolla. Näitä asioita ei kannata jäädä yksin pohtimaan kotiinsa, sillä ne voivat ruveta painamaan kunnolla mieltä.
- Re: Epäilys nakertelee mielessäni....Cherry