Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: kortisoni ja painonpudotus

Hei Seliisa!
Omaa kokemusta:
Itse lihoin melkein myös tuon parikymmentä kiloa hoitojen aikana(olen lymfoomalainen mutta lieneekö
tuolla merkitystä..).
Ensinnäkin: Olen aina joutunut painoani tarkkailemaan ja tuon syövän myötä tuli sellainen olo että syön mikä maistuu ( kun mikään ei maistunut miltään,ei myöskään se liikkuminen.Siis annoin itselleni luvan olla laiska.)
Hoitojen jälkeen jouduin aloittamaan hormonilääkityksen kun mensut jäi ja muutenkin osteoporoosin ehkäisyyn yms. ja "kivakiva" parissa kuukaudessa tuli 6 kg lisää!!
Hormonit jätin,paino jäi muttei noussutkaan enää.

Ei varmaan hoitojen aikana ole syytä aloittaa mitään ihme dieettiä,ei ainakaan millään lisäravinteilla kun niiden ja sytojen yhteisvaikutuksista ei tiedä varmuudella mitään.

Näin jälkikäteen ajateltuna sanoisin että olisi ollut viisainta syödä terveellisesti: välttäen kovia rasvoja ja liikaa sokeria ja HERKKUJA ja käyttää enemmän kasviksia ja vihanneksia sekä säännöllisiä ruoka-aikoja kuten normaalistikin kuuluisi.
Painonpudotuksen aika on sitten kun hoidot ovat ohi ja kunto alkaa kohentumaan.Jospa saisit painonnousun nyt kuitenkin hillittyä tähän..?
Tokihan jotkut pystyvät jopa kuntoilemaan hoitojen aikana,se heille suotakoon mutta kaikista ei kertakaikkiaan ole siihen.
Jospa jaksisit ulkoilla jonkunverran, edes pientä lenkkiä tehdä.
EI pidä itseltään mitään hikivauhtia vaatia jos ei sellaista ole ennenkään tehnyt mutta ulkoa saa virkeyttä ja D-vitamiinia jos sinne itsensä vain saa raahattua... :)

Lääkärit eivät tunnu tuota painonnousua pitävän ongelmana,heistä on pääasia että syöpä saadaan hoidettua,näin sen ainakin itse koin.
Suurempi ongelma taitaakin olla niillä joiden paino laskee ja kunto huononee niin että hoitoja joudutaan siirtämään.

Minulla meni viisi vuotta ennenkuin myönsin että nyt on pakko tehdä jotain noitten kilojen poistamiseen.Olin työn puolesta järjestettävässä painonhallinassa ja sain terveellisellä ruokavaliolla ja liikuntaa lisäämällä vuodessa kaikki liikakilot pois.(Toki pientä takapakkia on nyt tullut muttei sentään mitään mahdottomuuksia."kop,kop")

Eipä sitä mitään voi että tuollaiset ns.pienetkin asiat kismittävät,ihmisiähän sitä vain ollemme tavallisine harmeinemme , syöpää sairastaessammekin.

Tämä on nyt jotenkin epäjohdonmukainen koko kirjoitus mutta ehkpä pysyit kärryillä...

Toivottavasti kevät tuo lisäpuhtia ulkoiluun ja painosi pysyy
nyt "kohdallaan".
Aurinkoisia ajatuksia ja mielialan kohentumista toivotan
Sinulle! :) :)
soikku | 27.2.2009 klo 17:00:05