Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Rintasyöpähoitojen erot

No moi taas kaikille! Mähän täällä olen äänessä koko illan, mutta kun on ihan asiaa. Mutta ensin sulle Rae Belgiasta vähän asian vierestä: kerroit, että teillä kestokanyyli ihan yleinen, täällä ei. Kävin maanantaina lääkärissä ja sanoivat, että ne ovat vähän kortilla, hoitajapula ja jouduttu leikkaussaleja sulkemaan jne...mutta koska mulla niin huonot suonet, että joka kerta pistetään kaksi tai kolme kertaa ennen kuin ossuu, niin saan sellaisen ja se pitäisi laittaa ennen toista sytostaattihoitoa, tänään sain siis ensimmäisen Taxotereni. "Taxotere on solunsalpaaja. Sen vaikuttava aine on doketakseli ja se kuuluu taksoidit-nimiseen syöpälääkkeiden ryhmään. Doketakseli uutetaan marjakuusen neulasista. Taxotereä käytetään rintasyövän ja keuhkosyövän hoitoon ja se tehoaa myös muiden syöpien hoidossa." Tämä liirumlaarum oli suoraan Taxotere-vihkosesta, jota olen jossain kirjoituksessani aikaisemminkin lainannut, mutta mulle nuo lääkkeiden nimet eivät juurikaan sano mitään :) Ensimmäisen kerran sairastaessani rintasyöpää sain 6xCEF ja nyt toisella kierroksella siis 3xTaxotere ja 3XCEF. Ensimmäinen syöpäni oli helppo, kuten eräs lääkäri suvaitsi mainita, mutta koska olin verratain nuori (silloin 34 v., nyt 38 v.) sain rankimmat mahdolliset hoidot osapoistosta johtuen: eli sytostaatit, jonka jälkeen sädehoidot vasta perään ja sitten vielä 5 v. Tamofenia, joka on siis antiestrogeeni, jonka pitäisi alentaa estrogeenitasoa, koska syöpäni oli hormonipositiivinen. No, en ehtinyt syömään sitä kuin 4 vuotta ennen kuin tämä taas uusi. Hormonilääkitys aloitettiin vasta sytostaattihoitojen jälkeen, suunnilleen samaan aikaan kun sädehoidot alkoivat. En tiedä annetaanko Suomessa hormonihoitoa kaikille potilaille, joilla syöpä on hormonipositiivinen, mutta ainakin kaikille, joiden kanssa minä olen keskustellut, on annettu. Haluan tarkentaa, että kerron kaikista näistä asioista omasta kokemuksestani, en faktatietona, enkä ole minkään alan joten en tämänkään alan asiantuntija :) Minusta tuntuisi hienolta, jos sytot ja säteet olisivat samaan aikaan, tuntuisi ainakin siltä, että sitä syöpää pommitetaan oikeen kunnolla :) Mutta kuten sanottu, hoitoja on erilaisia myös täällä Suomessa :) Jaksamista sinulle Rae siellä Belgiassa tähän päivääsi toivottelen! Ja muille kans!
Pirkko | 9.8.2006 klo 23:51:36