Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: kysymys munasarjojen ja kohdun poiston kokeneille?
Moi,minulle tehtiin vuosi sitten avoleikkaus Naistenklinikalla - poistivat toisen munasarjan, toinen munasarja "kuorittiin", mutta jäi siis jäljelle - samoin kuin kohtu ja vatsapeitekin jätettiin. Mitään muuta hoitoa (sytot tms.) ei minun tapauksessani tarvittu.
Leikkaus tehtiin keskiviikkona, kotiin pääsin lauantaina. Minulle määrättiin Panadol Forte (1000mg) pillereitä (3 kpl päivässä) kipuun, mutta kummakseni niitä ei kauaa tarvittukaan. Pienensin annosta sitä mukaa kun kipu hellitti ja vajaa pari viikkoa leikkauksesta saatoin jättää särkylääkkeet kokonaan pois.
Sängystä ylösnouseminen, nauraminen, aivastaminen, yskiminen yms. asiat, joissa
vatsan lihaksia tarvitaan tuottivat pienoisia vaikeuksia viikon ajan leikkauksesta. Ei mitään ylitsepääsemätöntä, mutta sen verran, että piti muistaa varoa haavaa ja miettiä, miten asian saa toimitettua helpoiten haavaa kuormittamatta.
Toipuminen on aina yksilöllistä, mutta omani sujui upeasti. Kahden viikon kuluttua leikkauksesta olin jo viettämässä iltaa harrastusporukan kanssa paikallisessa pubissa, seuraavalla viikolla lähdimme mieheni kanssa Riikaan pidennetylle viikonlopulle ja viimeisellä sairaslomaviikolla (3 vkoa leikkauksesta) löysin itseni 20 km kävelyretkeltä Saariselältä. Voisi melkein sanoa, että leikkauksesta saamani 4 viikon sairaslomasta pari loppuviikkoa oli miltei kuin lomaa.
Vieläkin ihmettelen, kuinka 15 cm pitkästä, vatsakerrosten läpi menevästä haavasta + sisusvärkkien mylläämisestä voi toipua noin nopeasti, mutta näin vain kävi. Tsemppiä ja yhtä pikaista paranemista sinulle!
- Re: kysymys munasarjojen ja kohdun poiston kokeneille?päivi76