Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Nyt se sitten alkaa

Hei taas Kutri

Se taitaa olla niin että tuo onkologilla käynti yksi käännekohta. Siinä jälleen kerran joutuu kohtaamaan, millaiseen kelkkaan on joutunut - vai venekö se nyt oli kun kesähoidosta sentään puhutaan:)

Minulla oli myös viikko onkologin käynnistä sellaista huonoa aikaa. Kävin systemaattisesti saamieni lääkkeiden valmisteyhteenvedot vielä kerran läpi, minkä lisäksi luin erityisen huolella kaikkin netistä löytämäni FinHerrin tutkimusartikkelit, en vain näitä suomenkielisiä vaan myös kansainvälisissäkin lehdissä julkaistut.

Vaikka meillä nyt onkin siis taudit, jotka hyvin suurella todennäköisyydellä uusivat, niin tulokset ovat sen suuntaisia että riskiä on nyt olennaisesti pystytty pienentämään, niin että meillä "nuorisoliigalaisillakin" on jotakin toivoa. Tai kuka on nuori ja "nuori", kohta 43-vuotiaana tunnen olevani vankasti keski-ikäinen, mutta hoitoputkeen päästyäni huomaan kuuluvani nuorten joukkoon tässä syöpäsairauksien kirjossa.

Meillä on Satakunnassa, Porissa, vastavalmistuneet tilat syöpäpolilla, ja siellä on silmämääräisen arvioni mukaan (muistinvaraisesti) 7 paikkaa. Fasiliteettien puolesta kaikki on siis kohdallaan, eikä hoitohenkilökuntakaan näyttänyt olevan kyynisimmästä päästä. Kiire vain tuntui vaivaavan, sillä tupa oli täynnä heti aamusta.

Minulla oli todella miellyttävä keskustelu erään haimasyöpään sairastuneen miehen kanssa, ja siinä taas huomasi ajattelevansa, miten onnekas sentään on, sillä rintasyövällä kuitenkin on hyvä hoitovaste ja ennuste. Haimasyöpä on aivan erilainen sairaus (mm. appiukkoni kuoli siihen) ja tuntui jotenkin surulliselta, että tämä todella elämänmyönteinen ihminen on suuremmassa kuolemanvaarassa kuin hän ehkä itse tietääkään. Vain 5 prosenttia potilaista on elossa vuoden jälkeen leikkauksesta:((((

Meillä taas (puhun nyt Herceptinistä ja Taxotereä saaneista Her2-positiivisista rintasyöpäpotilaista) 96,3 prosenttia on elossa kolme vuotta hoitojen jälkeen, ja tästäkin joukosta vain hyvin pienellä prosentilla tauti on uusinut kolmen vuoden sisällä. Ilman näitä hoitoja uusitumistodennäköisyys olisi meidän taudinkuvallamme noin 60 - 70 prosentin luokkaa (tämä tieto perustuu Yhdysvalloissa koottuun aineistoon aikana ennen näitä hoitoja).

Joten, Kutri, elämä jatkuu ja vuosia on edessä vaikka emme voikaan olla varmoja sen laadusta. Lasten takia riskit on otettava ja hiiteen kaikki naisten henkivakuutusten myyjät! Yksi niistä soitti taas eilen minulle, ja sai herneen pahasti henkitorveensa kun kuuli puhuvansa oikean elävän rintasyöpäpotilaan kanssa. Mutta sellaista elämä on, arvaamatonta, mutta myös ihanaa. Myös hyville yllätyksille on sijansa!

Terveisin Karhutar
Karhutar | 12.7.2007 klo 23:31:28