Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kuinka usein rintasyöpä tarkastukseen jatkossa?
Hei Lumi:)Minulle riittäisi 1-,2-,3- ja 5-vuotisseuranta - josta 2-vuotisseurannan olen pyytänyt "ylimääräisenä" korkean riskin ja nuorehkon iän takia. Käytännössä olen kuitenkin nähnyt onkologia puolen vuoden välein, koska erilaista oiretta on ollut hoitojen jäljiltä. Mukavampaa tietysti olisi, jos onkopolille ei olisi asiaa, mutta pitempään jatkunut vaiva on aiheellista tarkistaa. Onneksi oirepoli on siis olemassa, ja toimiikin, sillä tähän mennessä kaikki murheeni on asiallisesti kuunneltu.
Yleisemmältä kantilta jos katson asiaa, niin minusta olisi hyvä, jos hormonipositiivisen taudin sairastaneet pääsisivät perusteelliseen 10-vuotiskontrolliin. Hormonipositiiviset ja HER2-negatiiviset syövät voivat nimittäin "nukkua" vuosikausia, siinä missä HER2-positiiviset taudit uusivat todennäköisimmin juuri kolmen vuoden sisällä hoidoista. Näissä HER2-positiivisissa tapauksissa 3-vuotisseurannan pitäisi olla useammin kuin 1 ja 3 vuoden kohdalla, mutta sen saisi potilas itse valita, tuleeko hän klinikalle vuoden vaiko puolen vuoden välein. Jokin seurantapolku olisi myös triplanegatiivisille keksittävä.
Itselleni vuosi riittäisi kontrolliväliksi ihan hyvin, mm. siitä syystä että kontrollit eivät sinänsä lisää yhtään elämänlaatua. Päinvastoin, jokainen taudin potenut tietää, miten kivuliasta ja jännittävää lähestyvän kontrollin odottaminen voi olla. Mieluummin siis soitan oirepolille, silloin kun asiaa tulee, ja kuuntelen sieltä neuvot, miten asiassa mennään eteenpäin. Silloin ei tule hetkeksikään sitä oloa, että on toipilaana ns. heitteillä, vaikka tottakai paljon joutuu myös itse tekemään oman hyvinvointinsa eteen. Yksityisellä puolella odotusajat ovat lyhyempiä, mutta likimainkaan kaikkialla eikä kaikilla ole valittavanaan yksityisiä palveluja.
Sen takia onkin tärkeää, että me potilaat vaihdamme kokemuksia ja käytämme myös niitä julkisia palveluja, joita erikoissairaanhoidolla on tarjota.
T. Karhutar
- Re: Kuinka usein rintasyöpä tarkastukseen jatkossa?Kristitty Lilja
- Re: Kuinka usein rintasyöpä tarkastukseen jatkossa?Karhutar