Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Tamofenin sivuvaikutuksia?
Lienevät kovin yksilöllisiä, minä olen syönyt tamofenia nyt 3,5 kk, eikä oikeastaan muita sivuoireita ole, kuin että kuukautiset eivät ole tulleet kuin kerran tänä aikana. Olen 42-vuotias. Luultavasti jäävät kokonaan pois, eikä minulla ole sitä vastaan mitään. Alkuun oli hieman pahoinvointia ja vatsa oli löysällä, samoin hikoilin alkuun jonkin verran ja niveliä kolotti vähän.En ole kärsinyt mistään kauheista kuumista aalloista, hyvin satunnaisesti joskus herään nihkeänä. Nukun hyvin, eikä ole tarvinut käyttää mitään ovestineja tms., ainakaan vielä. Mutta aika näyttää miten sujuu. Kaikki naisethan eivät kärsi vaihdevuosioireista luonnollistenkaan vaihdevuosien aikana. Sytojen alussa hikoilin hirveästi ja sydän tykytteli, uni oli levotonta ja limakalvot oireilivat. En tiedä olivatko ne vaihdevuosioireita vai sytostaattien aiheuttamia muita oireita, kuukautiset jäivät silloin pois, mutta ilmestyivät takaisin sytojen loputtua hetkeksi ennen tamofenin aloitusta.
Mutta ei kannata etukäteen murehtia, kaikille ei tule yhtä rajuja haittoja. Itse liikun paljon, liikunnanhan sanotaan auttavan vaihdevuosioireisiin.
Käypähoidon päivitetyillä sivuilla lukee nykyisin seuraavasti:
"Viiden vuoden mittainen tamoksifeenihoito vähentää hormonireseptoripositiivisen rintasyövän uusiutumisvaaraa 50 % ja rintasyöpäkuolleisuutta 30 %.
Antiestrogeeni tamoksifeeni soveltuu sekä pre- että postmenopausaalisille potilaille.
Tamoksifeenia käytetään 20 mg vuorokaudessa suun kautta viiden vuoden ajan mahdollisen liitännäissolunsalpaajahoidon jälkeen. Tamoksifeenihoidon jatkamista viittä vuotta kauempaa ei suositella.
Tamoksifeenin yleisimmät haittavaikutukset ovat hikoilu ja kuumat aallot. Tamoksifeeni lisää jonkin verran kohtusyövän ja laskimotukosten vaaraa."
"Premenopausaaliselle potilaalle liitännäissolunsalpaajahoito saattaa aiheuttaa kuukautisten tilapäisen tai pysyvän pois jäämisen ja ennenaikaiset vaihdevuodet. Kuukautisten poisjääminen on itsenäinen rintasyövän ennustetta parantava tekijä liitännäissolunsalpaajahoitoa saaneilla premenopausaalisilla naisilla "
Joten syödään kiltisti vain pillerimme :)
- Re: Tamofenin sivuvaikutuksia?maaliskuu
- Re: Tamofenin sivuvaikutuksia?kevätmieli
- Re: Tamofenin sivuvaikutuksia?Nefertiti
- Vaihdevuosioireista-miu-